ha innsikt i hovedlinjer i teknologiens historie fra renessansen til i dag, og ha inngående kunnskap om et avgrenset, teknologihistorisk tema
beherske sentrale begreper, teorier og tilnærminger på det teknologihistoriske feltet
Ferdigheter
kunne drøfte historiefaglige problemstillinger med utgangspunkt i teknologihistorisk forskningslitteratur
kunne anvende begreper og teorier fra det teknologihistoriske feltet til å analysere teknologiske endringsprosesser
Generell kompetanse
kunne forklare verdien og relevansen av historiefaglige bidrag til å forstå teknologiens plass i moderne samfunn
Innhold
Hvordan har skiftende teknologiske kulturer satt preg på tidligmoderne og moderne samfunn fra renessansen og frem til i dag? Viser historiske erfaringer at ny teknologi kan drive frem omfattende samfunnsendringer, eller er det tvert imot slik at samfunnsforholdene former teknologien? Dette emnet gir en innføring i de metoder og innfallsvinkler historikere bruker når de studerer teknologiske kulturer og endringsprosesser. I tillegg til å sette deg inn i hovedtrekk i teknologiutviklingen i de siste 500 år, får du mulighet til å gjøre et dybdestudium av et avgrenset, selvvalgt tema.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Det er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Gjennom en semesteroppgave får studentene anledning til å fordype seg i et avgrenset teknologihistorisk tema. Utkast til oppgaven legges fram og diskuteres med medstudenter og faglærer. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen (3-4 dager) i løpet av semesteret, og gjennomført to digitale portprøver med godkjent resultat. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas.
Studenten må innen angitt frist ha levert og fått godkjent selvvalgt pensum, samt tema og problemstilling for semesteroppgaven. I tillegg må studenten to ganger levere utkast til oppgaven til veiledning, og ved begge anledninger lese og gi tilbakemelding til medstudentene i sin veiledningsgruppe ("kollegaveiledning").
Eksamen
a) Individuell semesteroppgave på ca. 4000 ord (60% av samlet karakter)
b) 3-timers skriftlig, digital eksamen (40% av samlet karakter)
Gradert karakter.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.