Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Historie, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha innsikt i historisk metode og historiefaglig teori, slik disse anvendes og diskuteres i dagens historiefagvitenskap
beherske fagbegreper innenfor historisk teori og metode
ha innsikt i ulike historiefaglige forskningsstrategier og faglige problemstillinger knyttet til disse
kunne forklare sentrale prinsipper innenfor fag- og forskningsetikk i historie
Ferdigheter
kunne drøfte utforming av forskningsprosjekter, deriblant valg av forskningsstrategi, analysenivå og avgrensninger
kunne tolke, anvende, utnytte og vurdere kritisk ulike typer historisk materiale som kilder for historisk forskning
kunne vurdere ulike historiefaglige fremstillingers metodiske og teoretiske kvaliteter, og finne frem til og vurdere relevant faglitteratur for egen fremtidig oppgaveskriving
kunne vurdere ulike historiske undersøkelser i forhold til teoretisk helhet og samfunnsmessig kontekst
Generell kompetanse
kunne forklare verdien og relevansen av ulike typer historiefaglig forskning for menneskelig erkjennelse og samfunnsinnsikt.
Innhold
Emnet skal utvikle studentenes evne til kritisk refleksjon over historievitenskapelige, etiske, normative og sosiale sider ved historikernes arbeid og praksis. Studentene skal gjøre seg kjent med egenarten til ulike sjangere innenfor historieforskningen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er seminarbasert med praktiske øvinger og diskusjoner. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves aktiv deltakelse i seminarene i form av blant annet tre skriftlige arbeider, hvert på 4 sider, som tar opp sentrale metodiske og teoretiske problemstillinger anvendt på et historisk materiale, enten et originalmateriale eller historiefaglig litteratur. Disse tre skriftlige arbeidene vil, senere i bearbeidet form, inngå i eksamen.
Eksamen
Mappe med fire oppgaver av cirka 1500 ord per oppgave. Fotnoter og litteraturliste kommer i tillegg. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.