Historie-, andre humanistiske- eller samfunnsvitenskapelige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
ha bred kunnskap om idégrunnlaget og de politiske forutsetningene for dannelsen og utviklingen av Folkeforbundet og FN etter de to verdenskrigene
beherske sentrale begreper innen studier av internasjonale relasjoner
forstå hvordan transnasjonale nettverk og ikke-statlige organisasjoner har bidratt til å sette dagsorden på internasjonale arenaer
forstå sammenhenger mellom økonomisk tenkning og internasjonal organisering før og etter andre verdenskrig, og etter den kalde krigens slutt
kritisk kunne anvende historisk kunnskap i analyser av aktuelle internasjonale spørsmål og formidle dem i offentligheten
kunne presentere, begrunne og avgrense en historiefaglig undersøkelse
Innhold
Den internasjonale historien de siste hundre årene er ikke minst preget av internasjonal organisering på en rekke områder. Det har dreid seg om økonomisk regulering og deregulering, om samferdsel, helse, minoritets- og menneskerettigheter, og mange andre saksfelt. Overordnet har det vært ønsker om å fremme internasjonal orden og sikre fred mellom stater. Emnet behandler utviklingen av ideer bak internasjonal organisering og styring, hvilke aktører som har vært pådrivere, og det reiser problemstillinger knyttet til den internasjonale organiseringens maktpolitiske forutsetninger og virkninger.
Undervisnings- og læringsformer
Læringsaktiviteten består av
Forelesninger i samlinger, en til tre dager
Obligatoriske seminarer med gruppevise framlegg og diskusjoner
To obligatoriske skriftlige individuelle arbeider, med tilbakemeldinger fra faglærer og/eller medstudent. Arbeidenes form:
A. kronikk over oppgitt tema
B. prosjektbeskrivelse utfra oppgitt tema (i tråd med prosjektutlysning)
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene skal ha deltatt i minst tre seminarer, som gruppemedlem ha vært med på én muntlig presentasjon, og må ha fått begge de individuelle innleverte skriftlige arbeidene godkjent. Nærmere info ved semesterstart.
Eksamen
Muntlig eksamen der studenten a) presenterer et av sine individuelle skriftlige arbeider (hvilket trekkes ut på stedet altså må to presentasjoner forberedes) og b) besvarer/diskuterer spørsmål med utgangspunkt i pensum.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.