Identitetsforståelse i vestlig kulturhistorie fra antikken til romantikken
HI-222-1
Inngår i studieprogram
Historie, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Forkunnskapskrav
Minimum 40 studiepoeng historie.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskaper
ha kunnskap om karakteristiske trekk ved ulike perioder i Vestens kulturhistorie fra ca 500 f.v.t. til ca 1800 e.v.t.
kunne anvende sentrale begreper i studiet av identitet og mentalitet
ha spesifikk kunnskap om ulike identitetsforståelser og oppfatning av «De andre» i ulike perioder av europeisk mentalitets- og intellektuell historie fra antikken fram til romantikken
Ferdigheter
kunne vurdere ulike selvforståelser og oppfatninger av «De andre» i ulike typer historiske kontekster og -tekster fra antikken til det 19 århundre
kunne redegjøre for og påpeke forskjeller mellom ulike retninger innen global intellektuell historie
kunne foreta komparasjon av selvforståelse og kulturelle inkluderings- og ekskluderingskriterier i historisk tid og rom
Generell kompetanse
kunne forholde seg kritisk til referanser til identitet i aktuell samfunnsdebatt
erkjenne betydningen av mentalitet og identitet som elementer i historisk forståelse
Innhold
Emnet gir en oversikt over vestlige oppfatninger av identitet og likhet og ulikhet i forhold til andre kulturer og folkegrupper i europeisk kulturhistorie fra ca 500 f.v.t til ca 1800. Både idé- og mer allmenne kulturhistoriske perspektiv vil bli anlagt. Søkelyset vil være på sammenhengen mellom realhistorisk kontekst, allmenn kulturhistorisk kontekst og ulike oppfatninger av egen identitet og dermed av hva som skiller «vi» og «dem». Studentene vil få trening i å oppøve sin kulturhistoriske fortolkningskompetanse av hva som er karakteristisk for forståelse av egen identitet i ulike epoker, i å sammenligne vestlige forståelsesmåter i historisk tid og rom, samt ved å analysere ulike typer tekster som kilde til selvoppfatning og bilder av «de andre».
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og obligatorisk deltakelse i minst tre seminarer. Obligatorisk presentasjon av en oppgitt tekst. Denne fremleggingen kan deles mellom to studenter for hver tekst. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltagelse i minst tre seminarer og minst én muntlig presentasjon. Mer info ved semesterstart.
Eksamen
6 timers individuell skriftlig eksamen.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.