Samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus i et folkehelseperspektiv
HEL425-1
Inngår i studieprogram
Folkehelsevitenskap, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
ha inngående kunnskap om det generelle utfordringsbildet innenfor folkehelse nasjonalt og internasjonalt i et forebyggende og helsefremmende perspektiv
ha avansert kunnskap om folkehelseutfordringer i ulike livsfaser knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt
ha inngående kunnskap om determinanter for kostholdsvaner, aktivitetsvaner, psykisk helse og rusvaner, som fremmer helse og forebygger sykdom og skade
ha avansert kunnskap om folkehelsesyklus
ha inngående kunnskap om epidemiologi knyttet til folkehelsevitenskap i et overordnet perspektiv
Ferdigheter
kunne bruke folkehelsesyklus som et redskap knyttet til utfordringer innenfor ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt
kunne foreslå tiltak for å bevare og forbedre befolkningens helse samt å utjevne sosiale ulikheter i helse
kunne jobbe kunnskapsbasert og anvende analyseverktøy til å gjennomføre og evaluere tiltak i folkehelsearbeidet med utgangspunkt i teori og empiri
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur, og kunne anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innenfor folkehelsevitenskap
Generell kompetanse
kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i problemstillinger innenfor samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
kunne formidle og diskutere faglige problemstillinger innenfor fagområdet
kunne anvende kunnskap om etikk i utøvelse av folkehelsearbeid
kunne bidra med nytenking og innovasjon innenfor fagområdet
Innhold
Det generelle utfordringsbildet innenfor folkehelse nasjonalt og internasjonalt
Folkehelseutfordringer på alle nivå, inkludert miljørettet helsevern
Folkehelseutfordringer knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
Determinanter for matvalg og kostholdsrelatert atferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
Folkehelsepolitikk knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
Felles arbeidsverktøy for politikk, praksisfeltet og forskning: folkehelsesyklus
Planlegging av folkehelsetiltak, på lokalt, regionalt, nasjonalt nivå og for utvalgte befolkningsgrupper innenfor samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
Implementering og evaluering av folkehelsetiltak på ulike nivå
Undervisnings- og læringsformer
Varierte undervisningsformer benyttes som forelesninger, skriftlige oppgaver, diskusjonsseminarer, gruppearbeid med presentasjon og samarbeidslæring, formidling og selvstudium. Faglærere ved universitetet og personer fra privat, offentlig og/eller frivillig sektor deltar i emnet og gir studentene undervisning, veiledning og oppfølging. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et arrangement/konferanse; Folkehelsedagen. Studenter ved andre studieprogram inviteres til folkehelsedagen og studentene får trening i å arrangere en konferanse. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent følgende arbeidskrav:
Gruppeoppgave hvor det er obligatorisk deltagelse på presentasjonen av oppgavene. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet i Canvas.
Obligatorisk deltagelse på Folkehelsedagen.
Eksamen
Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.