Strukturelle betingelser for det systematiske folkehelsearbeidet
HEL424-1
Inngår i studieprogram
Folkehelsevitenskap, masterprogram
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
ha avansert kunnskap om utvalgte områder innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid
ha inngående kunnskap om nasjonale føringer og rammevilkår i arbeidet med å bedre befolkningens helse
ha avansert kunnskap om styringssignaler i folkehelsepolitikken nasjonalt og internasjonalt
ha inngående kunnskap om ulike forståelser av sentrale begrep i det helsefremmende og forebyggende folkehelsearbeidet
ha avansert kunnskap om det nasjonale og internasjonale forvaltningssystemet og styringsformer på alle nivå og ulike arenaer
ha inngående kunnskap om bakenforliggende påvirkningsfaktorer for god helse, herunder levekår, arbeidsliv, nærmiljøfaktorer og tiltak for å utjevne sosial ulikhet i helse
ha avansert kunnskap om forvaltningens planleggingssystemer og planprosesser og systematikken i folkehelsearbeidet
ha inngående kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
kunne analysere og drøfte teori og gjennomføre teoretisk og praktisk problemløsning innenfor fagområdet
kunne identifisere og kritisk vurdere ulike etiske problemstillinger i folkehelsearbeid og reflektere over etiske problemstillinger i møte med brukere
kunne bruke strategier innenfor empowerment og mestring, inkludert brukerperspektiv, i et helsefremmende perspektiv
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur ved formidling av fagområdet
Generell kompetanse
kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter innenfor problemstillinger som sosial ulikhet i helse, sosial bærekraft, nasjonal folkehelsepolitikk og planprosesser
kunne formidle og diskutere faglige problemstillinger innenfor fagområdet
kunne bidra til nytenkning og innovasjon i folkehelsearbeidet
Innhold
Bred innføring i folkehelse og begreper som helse, sykdom, empowerment, mestring og brukermedvirkning
Lokale, regionale, nasjonale og internasjonale føringer i folkehelsearbeidet
Nasjonal folkehelsepolitikk, herunder relevante lover, stortingsmeldinger og offentlige utredninger som omhandler folkehelse
Utviklingstrekk i det nasjonale folkehelsearbeidet
Forvaltningsnivåer: stat, fylke og kommune
Ulike styringsformer: government, governance, governmentality
Det systematiske kommunale folkehelsearbeidet
Sosial ulikhet i helse og arbeidshelse
Befolknings- og miljørettede perspektiv i folkehelsearbeidet
Etiske problemstillinger i folkehelsearbeid
Relevante reformer: Samhandlingsreformen, Kommunereformen, partnerskap og nettverkssamarbeid
Betydningen av frivillig sektor i folkehelsearbeidet
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, ekskursjon og gruppearbeid. Se nærmere beskrivelse i semesterplanen. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent skriftlig gruppeoppgave. Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Eksamen
5 timer skriftlig eksamen under tilsyn som vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.