Bestått første år av folkehelsearbeid, bachelorprogram.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
kunne gjøre rede for teorier om menneskelig atferd og motivasjon
ha bred kunnskap om modeller for helseatferd og atferdsendring
kunne reflektere over hvilke faktorer som påvirker helseatferd og atferdsendring
kunne identifisere, beskrive og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til veilederrollen
kunne reflektere over bruken av helseteknologi
kunne gjennomføre og vurdere en helseprofilvurdering
Innhold
Teorier om menneskelig atferd og motivasjon for endring
Modeller for helseatferd
Helsepsykologi
Helseprofilvurdering: Kartlegging og evaluering på individ- og gruppe nivå
Livsstil og helseteknologi
Etiske aspekter knyttet til veilederrollen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, se semesterplanen. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent ett arbeidskrav, se semesterplan for nærmere beskrivelse.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 5 timer. Vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
og
Bestått første år av folkehelsearbeid, bachelorprogram, eller tilsvarende.