Første studieår (60 sp) av bachelorprogram i ernæring, folkehelsearbeid eller idrett.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om hvordan folkehelsearbeid fungerer i praksis, og hvordan slikt arbeid utføres i den enkelte virksomhet
ha kunnskap om folkehelsearbeid som anvendt fag
ha praktisk erfaring med folkehelsearbeid
ha bred forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk folkehelsearbeid
kunne reflektere over egne verdier og holdninger knyttet til folkehelsearbeid
ha kompetanse innen samarbeid og kommunikasjon med brukere og andre samarbeidspartnere
ha kunnskap om nytenkning og innovasjonsprosesser i folkehelsearbeid
ha erfaring med å definere, planlegge og utvikle en prosjektbeskrivelse
ha grunnleggende kunnskap om implementering av prosjekter og tiltak i praksisfeltet
Innhold
Praksiserfaring med folkehelsearbeid gjennom relevante arbeidssteder og deltakelse i konkrete arbeidsoppgaver tilsvarende 15 dagers arbeid
Folkehelsearbeid som anvendt fag
Ideutvikling og oppgaveskriving om et relevant tema
Formidling av egen praksiserfaring og prosjektbeskrivelse
Etisk refleksjon i forhold til verdier og holdninger i relasjon til praksis
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformen er observasjon og arbeid i praksisfeltet, i tillegg til forelesninger, gruppearbeid, seminarer og gruppeveiledning. Studentene skal følge praksisplassens rutiner og regelverk. Studentene skal formidle sine erfaringer fra praksis til de andre i gruppen og om aktuelt også tilbake til praksisfeltet.
Omfanget av praksis er 15 arbeidsdager, primært tre sammenhengende uker. Praksis er obligatorisk. Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent praksis
Bestått praksislogg
Godkjent oppmøte ved obligatorisk undervisning/seminar
Bestått arbeidskrav i gruppe, inkludert deltagelse på obligatorisk gruppeveiledning og muntlige seminarpresentasjoner
Se nærmere beskrivelse i semesterplanen.
Eksamen
Skriftlig individuell 3 dagers hjemmeeksamen som vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.