Etter fullført emne skal studenten
Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Filosofisk kompetanse kan spille en viktig rolle i kirkens møte med samfunnsutfordringene og utfordringer knyttet til enkeltmenneskets livsorientering. Kunnskap om filosofi tenkes som en ressurs for å løse de oppgaver som en menighet står overfor, enten disse oppgavene primært dreier seg om menighetens indre liv, eller om menighetens forhold til omgivelsene.
Dette emnet gir generell teoretisk kompetanse innenfor filosofi med særlig vekt på virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn. Emnet har også en praktisk komponent som viser filosofiens anvendelsesmuligheter i menighetsarbeid uavhengig av konfesjonell tilhørighet. Emnet er lagt opp slik at studenter med ulik konfesjonell tilhørighet blir ivaretatt.
Emnet er delt i to hoveddeler, teoretisk filosofi og anvendt filosofi.
Teoretisk filosofi er delt opp i fire temaområder: a) livssynsfilosofi, b) filosofisk teologi, c) kristen filosofi og d) filosofisk apologetikk. Her vektlegges forståelsen av grunnleggende ideer, begreper, argumentasjoner, distinksjoner og måter å tenke på. Studentene får god kjennskap til de teoretiske aspektene ved filosofien som synes å ha størst relevans for kirkelig arbeid. Det blir fokusert på sentrale teologiske tema knyttet til forståelsen av Gud, mennesket og skaperverket, samt hvordan disse tema forholder seg til alternative livsorienteringer (livssyn).
Anvendt filosofi dreier ser om å besvare spørsmålet om hvordan filosofien bør anvendes i kirkelig arbeid. Det vil delvis dreie seg om kirkens indre liv (internt) eller dens
forhold til mennesker og institusjoner utenfor (eksternt). Eksempler på intern anvendelse er na¿r det trekkes veksler på filosofi i preken, i andakt, i sjelesorg eller i konfirmantundervisning. Eksempler på ekstern anvendelse er at det trekkes veksler på filosofi i et avisinnlegg, i et intervju, i en offentlig debatt eller i en bok.
Det gjennomføres tre samlinger av to halve dager innenfor ett semester. I samlingene fokuseres det på de teoretiske temaområdene, samt tilhørende praksisfelt. Undervisningen skjer i form av forelesninger, gruppearbeid, innleveringer og presentasjon i plenum og på nett, og individuell veiledning. Egenaktivitet vektlegges. Det blir også fokusert på case hentet fra menighetsarbeid.
Studenten skal gjennomføre og få godkjent to individuelle arbeidskrav mellom samlingene. Det første arbeidskravet består i å skrive et avisinnlegg (leveres i forkant av andre samling).
Det andre arbeidskravet består i å skrive en rapport om erfaringer ved å anvende filosofi i egen menighet (leveres på andre samling). Studenter som ikke har mulighet til å fullføre et slikt prosjekt, kan gjøre et alternativt arbeidskrav som må godkjennes av faglærer i forkant.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
To individuelle arbeidskrav må være godkjent.
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk