Etter fullført emne skal studenten kunne gjøre rede for grunntrekkene i:
hvordan det pedagogiske forskningsfeltet er etablert og hvordan det utvikler seg
hvilke vitenskapsteoretiske ståsteder som benyttes og støtter opp pedagogisk forskning
forholdet mellom pedagogisk forsking og utvikling av samfunn og demokrati
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
forstå og sammenligne pedagogiske fagtekster i lys av vitenskapelige epoker, teorier og begreper
diskutere pedagogikk og pedagogisk forskning på en vitenskapelig måte
anvende faglig innsikt i pedagogikk og pedagogiske forskningsspørsmål
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten ha:
trent opp og utviklet sin faglige- og vitenskapelige tenking skriftlig og muntlig
utviklet sin kritiske tenkning og innsikt i forholdet mellom pedagogikk og samfunn
Innhold
Innhold
Emnet gir en innføring i sentrale vitenskapelige og historiske spørsmål i det pedagogiske forskningsfeltet.
Emnet omfatter:
forholdet mellom pedagogisk historie, pedagogisk teori, pedagogisk praksis og samfunn
pedagogisk forskning
vitenskapelig tenkemåte og argumentasjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og evt. alternative undervisningsopplegg.
Forventet arbeidsomfang 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Et skriftlig og et muntlig arbeidskrav skal være godkjent. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
5 timers skriftlig, digital skoleeksamen uten hjelpemidler. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.