Det legges til grunn at studentene har grunnleggende etikkunnskaper fra et profesjonsstudium, eventuelt exphil og/eller exfac.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
kunne identifisere etiske utfordringer
kunne gjennomføre etiske refleksjoner
ha inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver og teorier
ha inngående kunnskap om forholdet mellom etisk teori og profesjonsutøvelse
Innhold
Emnet utforsker profesjonsetikkens samfunnsmandat og verdiforankring i lys av teorier om etisk persepsjon og etisk refleksjon. Viktige temaer er profesjonenes framvekst, profesjonsutøvelse som moralsk praksis, og dialogens etiske dimensjoner. Det legges særlig vekt på etiske utfordringer knyttet til kommunikasjonsarbeid og journalistikk.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger kombinert med fremleggseminarer. Emnet kan undervises på engelsk hvis nødvendig. Samlet forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Hver student skal presentere minst ett fremlegg basert på arbeidet med semesteroppgaven og gi minst én forberedt kommentar til andre studenters framlegg. Mer informasjon ved semesterstart.
I de ukene studentene ikke er i praksis (KOM-402), er det krav om 70% obligatorisk deltakelse i fremleggseminarene.
Eksamen
Semesteroppgave med utgangspunkt i praksisrapporten fra KOM-402 og justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for opptak til masterprogrammet i samfunnskommunikasjon.