Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om hva slags kosthold som er helsefremmende
har kunnskap om barns spise- og smaksutvikling og Sapere-metoden
har kunnskap om nasjonale retningslinjer for mat og måltid i barnehagen og hva det innebærer for det pedagogiske og helsefremmende arbeidet i barnehagen
har kunnskap om pedagogiske måltid
Ferdigheter
Studenten
kan legge til rette for varierte måltid i barnehagen i samsvar med nasjonale føringer
har ferdigheter i å planlegge hvordan mat og måltider kan innlemmes i barnehagens pedagogiske virksomhet for de ulike aldersgruppene
kan formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk og anvende Sapere-metoden i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
er medvirkende og inspirerende sammen med barn i mat og måltidsaktiviteter i barnehagen
kan kritisk evaluere mat og måltidspraksis i barnehagen
Innhold
Emnet gir en fordypning i hvordan måltider og matlaging i barnehagen kan bidra til helsefremming, måltidsglede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Tema som helsefremmende kosthold, retningslinjer for mat og måltid i barnehagen, spise- og smaksutvikling og Sapere-metoden står sentralt i emnet. Emnet utforsker hvordan det kan tilrettelegges for en kunnskapsbasert mat- og måltidspraksis i barnehagen. Det inviteres til kritisk refleksjon over praksis.
Undervisnings- og læringsformer
På samlingene for studentene benyttes det varierte arbeidsmåter som kan omfatte forelesninger, praktiske aktiviteter, gruppearbeid, fremlegg og refleksjonsoppgaver. Kurset har følgende oppbygging:
fire samlinger av to dagers varighet
arbeid med oppgaver relatert til egen arbeidsplass mellom samlingene
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått obligatoriske oppgaver og deltakelse i obligatorisk undervisning. Nærmere informasjon framgår av semesterplan.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Gradert karakter.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.