Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Bestått alle øvrige emner som inngår i studieprogrammet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
har spesialisert innsikt i et avgrenset område innenfor mat og helse-didaktikk
har inngående kunnskap om forskning, vitenskapsteori, forskningsmetoder og etikk som er relevant for masteroppgaven
Ferdigheter
Kandidaten
kan utforme problemstillinger som er av betydning for mat og helse-undervisning, analysere og utforske disse, samt presentere resultatene på en vitenskapelig måte
kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i arbeidet med masteroppgaven
kan redegjøre for metodiske, forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger og knytte disse til arbeidet med masteroppgaven
Generell kompetanse
Kandidaten
kan formidle og kommunisere avansert fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid til ulike målgrupper
Innhold
Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid innen et fagdidaktisk tema i mat og helse rettet mot trinn 5-10 i grunnskolen. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Arbeidet utføres i samråd med en oppnevnt veileder, som må godkjenne problemstillingen. Studenten får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledning foregår i seminargrupper med obligatorisk deltakelse. Studentene presenterer prosjektskisse, 1. og 2. utkast for medstudentene. Alle mottar og gir tilbakemelding på de respektive utkastene. Studentene kan be om en individuell veiledning mot slutten av arbeidet med oppgaven. Veiledningskontrakt mellom student og veileder skal fylles ut. Se nærmere beskrivelse i veiledningskontrakt og semesterplan.
Arbeidsomfanget for emnet er på minimum 800 timer.
Godkjent og underskrevet veiledningskontrakt. Betingelsene i veiledningskontrakten må være oppfylt.
Se mer informasjon i Canvas.
Eksamen
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i par. Omfang 16000-24000 ord (20000-28000 ord dersom oppgaven skrives i par). Det åpnes også for dokumentasjons- og framstillingsformer som kombinerer ulike media (skrift, bilde, film, lyd). I slike tilfeller avtales form og omfang med veileder.
Eksamen er to-delt. Den skriftlige oppgaven vurderes med gradert karakter som gis felles til eventuelle par. Karakteren kan for den enkelte student justeres opp eller ned en karakter ved muntlig eksamen.
Se mer informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.