Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Emnet omfatter kunnskap om engelsk språk og kunnskap om språklæring, med fokus på utvikling av egen språkkompetanse. Emnet omfatter videre grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig arbeid i klasserommet, samt tekster og litteratur for elever på barnetrinnet.
De fagdidaktiske delene av studiet bygger på skolens læreplaner og kompetansemål og gjenspeiler også gjennomgående mål for grunnskolelærerutdanningen.
Emnet går over ett semester og er lagt opp som en kombinasjon av nettbasert studium og tre samlinger á to dager. Det er krav om 70% tilstedeværelse på samlingene. Det blir det lagt vekt på studentaktive arbeidsformer, som forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Lærerenes egen undervisningspraksis og utprøving av tilegnet kunnskap i eget klasserom, brukes som grunnlag for didaktisk refleksjon.
Selvstudium, individuelt, i grupper, og på den digitale læringsplattformen, er sentrale arbeidsformer. Studenten skal levere tre arbeidskrav, to skriftlige og ett muntlig. I ett av arbeidskravene inngår kunnskapsdeling i eget kollegium. Nærmere informasjon gis i semesterplanen og publiseres i Canvas.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk