Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, engelsk
EN-504-1
Inngår i studieprogram
Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
har inngående kunnskap om forskningstradisjoner og kildebruk i engelskfaget
har inngående kunnskap om akademisk lesing og skriving på engelsk
har inngående kunnskap om teori og metode slik det brukes i språk, kultur og litteratur didaktikk innenfor engelskfaget
FERDIGHETER
Studenten
kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning
kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
kan anvende og kritisk vurdere teorier og metoder som er brukt og kan brukes i engelskfaget
kan anvende og kritisk vurdere kilder som er relevante for akademisk skriving i engelskfaget
kan anvende og kritisk vurdere teorier og metoder tilpasset en problemstilling innenfor engelsk språk-, litteratur- kulturdidaktikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
kan på et avansert nivå bidra til fagdebatten innenfor engelsk fagdidaktikk
kan på et avansert nivå planlegge, gjennomføre og evaluere læringsopplegg innenfor engelskfaget basert på tilegnet kompetanse innenfor vitenskapsteori og metode
Innhold
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
10 studiepoeng er fagspesfikke og vil omhandle emner innenfor vitenskapsteori og metode relevant for engelskfaget. Emnet vil legge vekt på engelsk som disiplinfag og engelsk som skolefag og se på hvordan forskingshistorien har utviklet seg. Videre vil emnet ta for seg utvalgte teorier og metoder særskilt for språk, kultur og litteratur innenfor engelskfaget.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer: forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått. Antall og omfang av obligatoriske arbeidskrav spesifiseres ved semesterstart.
Eksamen
Individuell semesteroppgaver om et oppgitt emne. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.