Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten kunne
Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten kunne
Emnet legger spesielt vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole, med særlig vekt på trinn 5-10. Studentene vil få grundig kjennskap til de kontrastene mellom norsk og engelsk språk som ofte skaper problemer for eleven som lærer engelsk. Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan, med særlig fokus på trinn 5-10. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også være en del av emnet.
Faget i praksis
Det er 5 dager praksis i 7. semester som skal være en innføring til praksis i 8. semester (skoleovertakelse, 25 dager). På kampus arbeides det med faget både i forkant og i etterkant av praksis. Emnet skal sette studentene i stand til å videreutvikle de faglige forutsetningene for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i engelsk språk på 5.-10. trinn.
Gruppearbeid og forelesning. Regelmessig og aktiv deltagelse fra studenter er forventet. Arbeidsspråket er engelsk. Det vil kunne gjøres bruk av iPad, smarttelefon og andre IKT-løsninger i emnet. Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.
Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
Andre studenter må ha bestått:
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Ja, under forutsetning av ledig kapasitet og fullførte krav, se punktet under (Krav utover generell studiekompetanse).
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, og minst 60 stp i engelsk.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk