Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i engelskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp engelskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger står også sentralt. Undervisningen er forskningsbasert og tilbyr studentene innblikk i og oversikt over sentrale og klassiske emner innen fagdidaktisk forskning.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp engelsklærerrollen og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og trykte og digitale læremidler som egner seg på ulike nivåer i videregående opplæring. De grunnleggende ferdighetene og yrkesretting i engelsk, samt kunnskap om tverrfaglig arbeid står også sentralt. Med utgangspunkt i studentenes fagkompetanse i engelsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av engelskundervisningen i videregående skole.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til engelsk og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studenter som har valgt engelsk som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.
Studenter som har valgt engelsk som fag 2 skal skrive en didaktisk/praksisrelatert oppgave.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk