ELE115-G Digitale elektronikksystemer, ELE216-G Analog elektronikk og ELE220-G Mikrokontrollere og styresystemer eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
ha kunnskap om prosjektstyring og risikovurdering av elektronikkprosjekter
kunne planlegge og gjennomføre et elektronikkprosjekt
kunne designe i henhold til en spesifikasjon, implementere et design, simulere, teste og verifisere produktet samt dokumentere
kunne formidle fagstoff skriftlig og muntlig og delta i faglige diskusjoner
Innhold
Praktisk og teoretisk kunnskap om prosjektstyring, risikovurdering og gjennomføring av et elektronikkprosjekt. Studentene vil selv kunne påvirke innhold og retning for prosjektet, men det skal inneholde noe egenutviklet elektronikk (hardware - analog og/eller digital). Prosjektet skal bygges opp som en integrasjon av mikrokontroller og analoge/digitale komponenter, fortrinnsvis i form av et «embedded» kontrollsystem med sensorer og/eller aktuatorer. Det er også ønskelig at prosjektet inkluderer ett eller flere av følgende elementer: trådløs datakommunikasjon, digital signalbehandling, programmerbar logikk (FPGA), powersupply og enkel PCB-design. Prosjektforslag gis av faglærer ved semesterstart. I enkelte tilfeller kan egne prosjekter godkjennes etter avtale med faglærer.
Undervisnings-og læringsformer
Selvstendig arbeid med prosjektoppgave i gruppe, tilrettelagt med obligatorisk veiledning. Enkelte forelesninger i utvalgte tema.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten: 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Levert forstudierapport. Deltakelse i to obligatoriske veiledningsmøter. Muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.
Eksamen
Prosjektrapport fra prosjektarbeid utført i gruppe. Sammen med rapporten skal studentene levere en skriftlig redegjørelse for arbeidsfordelingen og den enkeltes bidrag til arbeidet, samt individuelle timelister. Dette danner grunnlag for individuell vurdering. Gradert karakter.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.