KUNNSKAP
Studenten
FERDIGHETER
Studenten
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
Emnet har et klart praktisk preg, med teoristoffet lagt i tilknytning til de ulike praktiske aktivitetene, og man sikter mot å videreutvikle den enkelte students eget skapende potensial. Det vil i så stor grad som mulig bli arbeidet i perioder knyttet til temaer eller prosjekter, mens en del generell egentrening vil gå gjennom hele emnet.
Det gis innføring i grunnleggende skuespillerarbeid. Ved bruk av kropp og stemme som uttrykksmidler, vil studenten lære å utforske improvisasjon, ideutvikling, tilstedeværelse, rombruk og rollearbeid. Lek som uttrykksform og læringsområde er et viktig utgangspunkt. Forholdet mellom lek, drama og teater vil bli utforsket. Det gis en innføring i sentrale begreper fra drama- og teaterpedagogikk, samt utvalgte deler av teaterteori og teaterhistorie. Dette danner grunnlag for refleksjon rundt ulike teaterformer og teateruttrykk.
Ved å vektlegge studentens egenutvikling innenfor lek, improvisasjon og rollearbeid vil studenten være i stand til å forstå skuespillerens plass i en teaterproduksjon, samt samarbeid og samhandling i en kollektiv prosess. Gjennom arbeid med form og innhold i kreative prosesser vil studentene få erfaring med å lede barn og voksne. Verktøyene fra teaterfaget kan også benyttes i prosjektledelse og ulike formidlingsformer i en barnehagelærers lederskap.
Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen. Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.
Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt. Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.
Drama er i stor grad en kollektiv uttrykks- og arbeidsform. Derfor er det naturlig at mye av arbeidet på emnet foregår i grupper. Det vil bli arbeidet i grupper av ulik størrelse, og gruppearbeidene vil være av ulik varighet.
Sentrale arbeidsformer:
Praktisk skapende arbeid med dramatiske uttrykksformer og medier, både individuelt og i gruppe.
Teoriforelesninger, ekskursjoner, litteraturstudier, diskusjoner og fagdidaktisk refleksjon i seminartimer.
Studentenes kunstfaglige utviklingsprosjekter vil bli utviklet i tett samarbeid med barnehagene. Det vil også være naturlig å hente inn andre ressurspersoner som kan formidle hvordan slike utviklingsprosjekter kan gjennomføres i barnehagene.
Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Praktisk visning i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende refleksjon og samtale.
Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for kunstfag