Emnet gir ytterligere trening i og ferdigheter innen temaene stemmebruk, bevegelse, romfølelse, samarbeid og tilstedeværelse. Emnet fokuserer på at studenten kan anvende kropp og stemme innen ulike sjangre/retninger i arbeid. I skapende arbeid med idé, tema, tekst eller sted som utgangspunkt øves studenten i å reflektere og treffe dramaturgiske valg.
Produksjon av oppsøkende forestillinger for barn og unge er en sentral del. Parallelt med at studentene arbeider med sitt eget dramatiske uttrykk, blir det drøftet hvordan teaterkunstens elementer, virkemidler og uttrykksformer forekommer i barns spontane dramatiske lek.
Emnet gir oversikt og kunnskap om teatrets historie og teori. Forskning og utviklingsarbeid, tekstanalyse og dramaturgi, sjangerkunnskap og ulike formmessige problemstillinger er gjenstand for forelesninger og praktisk/teoretiske seminarer. Fagterminologi, teater- og forestillingsanalyse har et sentralt fokus gjennom emnet slik at studenten gjøres i stand til å analysere og reflektere over teaterforestillinger.
Emnet har et praktisk preg, med teoristoffet lagt i tilknytning til de ulike praktiske aktivitetene. Gjennom praktisk arbeid og teoretiske studier sikter man mot å utvikle den enkelte students eget skapende, kritiske og didaktiske potensiale.
Undervisningen består hovedsakelig av praktisk gruppearbeid. I tilegg kommer forelesninger, seminarer og selvstudium.
Frammøte på minst 80% på obligatorisk undervisning. Det er obligatorisk oppmøte i verkstedarbeid og arbeid med teaterproduksjon.
Emnet krever at studenten tilrettelegger for å kunne se teaterforestillinger utover normalarbeidsdagen.
I deler av emnet vil IKT bli brukt som arbeidsverktøy og hjelpemiddel for kommunikasjon og læring.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning.
Godkjent obligatoriske oppgaver. Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Del 1: Individuell muntlig fremstilling med utgangspunkt i praktiske erfaringer som forestillingsarbeid, praksis eller andre prosjekter. Studentene trekker tema, får to dager til forberedelse av framlegget, og holder et innlegg for klassen, faglærer og sensor. Det er obligatorisk å være tilstede på alle medstudentenes innlegg. Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter. Teller 20 %
Del 2: Praktisk visning i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende samtale. Individuell gradert karakter. Teller 50 %.
Del 3: Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 dager.
Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter. Teller 30 %
1 semester
30
Vår
Kristiansand
Fakultet for kunstfag