Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
Veiledning i barnevernfaglig kontekst er dette emnets hovedtema. Det omfatter både kollegaveiledning og veiledning av barn/unge og deres familier. Ulike veiledningstradisjoner vil bli gjennomgått, men vekten legges på humanistisk orienterte og dialogbaserte tilnærminger.
Idealet om myndiggjøring og involvering av den andre vies særlig oppmerksomhet.
Emnet legger til grunn at kompetanse i veiledning best utvikles når det tas utgangspunkt i erfarte utfordringer for så å la disse komme i dialog med teoretiske perspektiv og etiske utfordringer.
Veiledningspraksis inngår i emnet. Studentene får konkrete veiledningsoppgaver overfor studenter som er tidligere i utdanningen. Studentenes egen opplevde erfaring med veiledning og tilbakemelding fra den veiledede vil stå sentralt. Sentrale tema:
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap