Det forutsettes at studenten har fullført de tre første årene på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha inngående kunnskap om tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid i arbeid med barn
ha innsikt i de ulike samfunnsdebattene som preger perspektiver om det flerkulturelle samfunn og mangfold på barns oppvekstarenaer
ha inngående kunnskap om ulike perspektiver på normalitet, avvik og sosial ulikhet
ha inngående kunnskap om forholdet mellom kunnskap og makt
kunne analysere og drøfte teorier og perspektiver om mangfold og kunne anvende disse perspektivene i profesjonsutøvelsen
Innhold
Emnet gir en fordypning i sosialt og kulturelt mangfold i arbeid med barn. Forskning på mangfold, sosial ulikhet, tidlig innsats, normalitet og tverrprofesjonelt samarbeid står sentralt i emnet. Emnet utforsker hvordan kunnskap og forståelser dannes og brytes mot hverandre og inviterer til kritisk drøfting omkring politiske føringer og pågående samfunnsdebatter som berører barns oppvekstarenaer.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, seminarer og debatter. Studentene vil jobbe med analyse av forskningsartikler og muntlige presentasjoner i løpet av semesteret. Obligatorisk undervisning framkommer i semesterplanen. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Forventet arbeidsomfang er omtrent 135 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk oppgave og deltakelse i obligatoriske seminar. Nærmere informasjon framgår av semesterplan.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.