Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
Emnet har kompetanse knyttet til beslutningsprosesser i vurdering av barns beste som et hovedperspektiv. Emnet fokuserer på forsvarlige beslutningsprosesser som integrerer rettslige rammer, ulike kunnskapsformer og etiske avveininger i forbindelse med avklaring av meldinger, gjennomføring av undersøkelser og igangsetting av tiltak.
Beslutninger og vurderinger settes inn i en utvidet velferdsramme, og emnet adresserer hvordan ulikhet, politiske føringer og skiftende tiltaksregimer påvirker beslutninger og samhandling.
Det legges vekt på skriftlige vurderinger, åpenhet og tilpasset kommunikasjon, samt digitaliseringens muligheter og begrensninger. Emnet fokuserer også på samarbeidsformer med barn, unge og familier. Kvalitet i tjenesten er et sentralt tema i emnet.
Godkjent arbeidskrav, nærmere informasjon gis i Canvas. Det er krav om minimum 80 % oppmøte til seminarer. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart (gjelder for studenter på master i barnevern).
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap