BV-100 Innføring i barnevern, PS-101 Psykologiske emner, PS-103 Barns utvikling og BV-201 Grunnlagstenkning og etikk i barnevernet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap:
ha bred kunnskap om betydningen av å forstå barn og forstå barnets forståelse av seg selv i barnevernet
ha kunnskap om kommunikasjon og dialogiske prinsipper i samtaler med barn
Ferdigheter:
kunne anvende kunnskap om kommunikasjon med barn
kunne identifisere eget kommunikasjonsmønster og følelser og reflektere over hvordan dette påvirker samtaleforløpet
kunne reflektere, vurdere og dokumentere informasjon fra barnet
Generell kompetanse:
kunne planlegge og gjennomføre en samtale med barn eller unge og fortolke en samtale med barn ut ifra hva som er barnets beste
Innhold
Emnet tar for seg tilnærminger for å få til gode samtaler med barn i barnevernfaglig arbeid. Det legges til grunn en dialogisk tilnærming og betydningen av å legge til rette for strukturelle premisser og fysiske rammebetingelser for etablering av gode samtalearenaer understrekes. Betydningen av å høre barnets stemme og hva den innebærer for barnevernets arbeid er et gjennomgående perspektiv i emnet. Emnet gis i samarbeid med Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, region sør.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og praktiske oppgaver som rollespill med veiledning i gruppe. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisning i emnet.Profund seminar inngår som del av den obligatoriske undervisningen. Forventet arbeidsomfang er omtrent 135 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
En transkribert og kommentert lydfil av en samtale mellom studenten og barnet som skal være godkjent. 70% deltakelse på undervisning og øvinger. Nærmere informasjon om oppgaven gis i Canvas. Deltakelse i mentorgruppe (80% frammøte).
Eksamen
Eksamen er en individuell semesteroppgave med beskrivelse av samtale mellom studenten og et barn , med planlegging, gjennomføring samt drøfting av teori og egenrefleksjon. Nærmere informasjon gis på Canvas. Det gis gradert karakter, A-F.
Tilgang for privatister
Nei
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d