Første studieår av barnevernstudiet, BV-201 Grunnlagstenkning og etikk i barnevernet og BV-202 Praksis i miljøterapeutisk barnevern
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
ha bred kunnskap om betydningen av å forstå barn og unge samt forstå barns persepsjon/oppfatning av seg selv i barnevernet
ha kunnskap om kommunikasjon og dialogbaserte prinsipper i samtaler med barn
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
kunne anvende kunnskap om kommunikasjon med barn
kunne identifisere eget kommunikasjonsmønster og følelser og reflektere over hvordan dette påvirker samtaleforløpet
kunne reflektere, vurdere og dokumentere informasjon fra barnet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
kunne planlegge og gjennomføre en samtale med barn og unge og fortolke en samtale med barn ut ifra hva som er barns beste
Innhold
Emnet presenterer ulike tilnærminger innrettet for å få til gode samtaler med barn i barnevernfaglig arbeid. Det legges til grunn en dialogbasert tilnærming. Betydningen av strukturelle premisser og fysiske rammebetingelser for etablering av gode samtalearenaer understrekes. Betydningen av tilrettelegging for å høre barns stemme og hva den innebærer for barnevernets arbeid er et gjennomgående perspektiv i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og praktiske oppgaver som rollespill med veiledning i gruppe. Forventet arbeidsomfang er omtrent 135 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav, nærmere informasjon om arbeidskravet gis i Canvas. Minimum 80 % deltakelse på undervisning og øvinger.
Eksamen
Eksamen er en individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon gis i Canvas. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.