Første studieår av barnevernstudiet,i tillegg til BV-201 og BV-202
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
ha kjennskap til sentrale styringsdokument for digital innovasjon og utvikling av barnevernsfeltet
ha kunnskap om digitalisering i barnevernet, herunder digital kommunikasjon, informasjon og sikkerhet
ha kunnskap om etiske dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon og samhandling
ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv, herunder spillavhengighet og tilnærminger som fremmer inkludering og samhandling
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
kunne analysere utviklingstrekk og etiske utfordringer knyttet til digitalisering i barnevernet
kunne anvende kunnskap om digital kommunikasjon i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper
kunne reflektere kritisk over forholdet mellom digital kompetanse, digital tilhørighet- og utenforskap, og utfordringer knyttet til spillavhengighet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
ha innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv
ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfaglig arbeid, og kan knytte etiske refleksjoner til digitalisering i barnevernsfeltet
Innhold
Emnet gir studentene innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv, og hvordan digitalisering kan bidra til utenforskap, men også inkludering og deltakelse. Det gir oversikt over hvordan digitale verktøy benyttes i barnevernet og hvordan dette påvirker tjenestene, blant annet i form av styring på ulike nivå. Emnet gir kjennskap til hvilke forventninger sentrale myndigheter har knyttet til digital innovasjon i sektoren. Etiske utfordringer knyttet til digitalisering, herunder verdier, personvern og brukerorientering, vil bli belyst. Forsvarlig lagring, deling og håndtering av persondata og datasikkerhet vil være sentrale tema, likeledes kommunikasjon, digital samhandling og informasjonsinnhenting. Emnet vil også omhandle sårbarhetshensyn på ulike nivå.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og ulike seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen, nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Eksamen består av 2 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.