PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
ha bred kunnskap om miljøterapeutiske arbeidsmåter, faglige og verdimessige grunnlag i ulike kontekster
ha grunnleggende kunnskap om aktiviteters betydning for mestring og sosial deltakelse
ha bred kunnskap om relasjonsetablering og relasjonens betydning i endringsarbeid
ha kunnskap om ulike tilnærminger til refleksjon
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
kunne vise omsorg og innlevelse
kunne anvende aktiviteter for å fremme læring, inkludering og mestring
kunne reflektere over utøvelse, muligheter og begrensninger ved systemet de arbeider innenfor
kunne etablere trygge relasjoner og kommunisere i motstand og konflikt
kunne identifisere faglige, verdimessige og etiske utfordringer i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
kunne planlegge og gjennomføre varierte miljøterapeutiske tiltak over tid, alene og som deltaker i et team i tråd med etiske krav og retningslinjer
Innhold
I dette emnet skal studentene delta i praktisk miljøterapeutisk arbeid. Studentene skal følge erfarne miljøterapeuter i deres virksomhet og lære hvordan en på en systematisk måte kan bruke miljøterapeutiske tiltak til endringsarbeid. Emnet skal gi studentene kunnskap om hvordan miljøterapeuten kan ta i bruk kunnskap fra ulike faglige ståsted og hjelpe/bistå barn og unge og deres familier. Trening i kommunikasjon er en sentral del av dette emnet, sammen med bruk av aktiviteter for å fremme opplevelse av mestring. Studentene skal arbeide med å øke egen innsikt i og refleksjon over eget/tjenestens/institusjonens faglige ståsted.
Undervisnings- og læringsformer
Studenten skal ha praksisstudier i en miljøterapeutisk virksomhet. Studenten skal i den grad det er mulig ha en veileder på praksisstedet. Det skal holdes seminar for studentene på universitetet hvor pensum drøftes, reflekteres og bearbeides. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % frammøte til praksis.
Eksamen
Praksisstudier vurderes til bestått/ikke bestått.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.