ha bred kunnskap om vitenskapsteorietiske posisjoner med særlig relevans for barnevernet
ha kunnskap om prinsippbasert etikk og fenomenologisk orientert etikk
ha kunnskap om verdier og livsspørsmål i barnevernet
ha kunnskap om etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern, herunder samtalen som etisk utfordring
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
kunne identifisere vitenskapsteorietiske posisjoner i barnevernets teorier og forskningstradisjoner
kunne diskutere hva som er sakssvarende kunnskap for barnevernet
kunne identifisere og reflektere over livsspørsmål og verdimessige dimensjoner i barnevernets dokumenter, metoder og styrende dokumenter
ha kunnskap om etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern, herunder samtalen som etisk utfordring
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
ha innsikt i barnevernets vitenskapsteoretiske, etiske og eksistensielle dimensjoner
Innhold
Emnet omhandler etikk og vitenskapsteoretiske perspektiver med særlig relevans for barnevernet. De vitenskapsteoretiske perspektivene knyttes til spørsmålet om hva slags kunnskap som er sakssvarende for barnevernets utfordringer og oppgaver. Emnets etikkdel omhandler verdimessige og eksistensielle dimensjoner slik de kommer til uttrykk i styrende dokumenter for barnevernet, og slik de aktualiseres og utfordres i utøvd barnevernsarbeid. Spenningsfelt knyttet til barnevernets sentrale oppgaver blir vektlagt. Emnet vil trekke veksler på etisk teori med særlig vekt på tilnærminger som vektlegger erfaringer, det vil si et nedenfra perspektiv, slik det er utviklet innenfor fenomenologisk orientert etikk.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, mentorgrupper og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å gå opp til muntlig eksamen, må gruppeoppgave med individuelle deloppgaver være godkjent. Arbeidskravet presenteres nærmere i Canvas. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen med gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.