Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap:
· ha kjennskap til kilder til kunnskapsbasert praksis i barnevernet, og barns rett til deltakelse i avgjørelser som vedgår dem selv
· ha innsikt i barnevernets røtter og konfliktlinjer og hvordan dette påvirker barnevernet i dag
· kjenne til nasjonale og internasjonale konvensjoner og sentrale statlige føringer for organisering av barnevernet
· ha kunnskap om sammenhengen mellom målgruppe, hensikt, tiltak og resultat, herunder etniske og multikulturelle utfordringer i barnevernet
Ferdigheter:
· kunne analysere og kritisk reflektere over retningslinjer, prinsipp og ulike inngrep i barnevernet
· kunne identifisere og analysere sentrale problemstillinger knyttet til realisering av barn sine rettigheter i en barnevernssammenheng
· kunne identifisere, kommunisere, samt kritisk reflektere rundt utfordringer knyttet til barnet som aktør i eget liv
· kunne reflektere over egen væremåte i møte med andre
Generell kompetanse:
· kunne bruke kunnskapsdatabaser og kunnskapsstatus som er relevante for barnevernet
· kunne reflektere kritisk over dilemmaer som kan oppstå som følge av barnevernets sammensatte mandat og verdigrunnlag
· kunne reflektere kritisk over iverksetting av tiltak i barnevernsammenheng og å vurdere virkningen av dem
Emnet vil gi en innføring i barnevern. Det å kritisk reflektere over barnevernet som institusjon i dagens samfunn vektlegges. Emnet vil omhandle barnevernets historie, verdigrunnlag og arbeidsmåter og hvordan dette påvirker barnevernet i dag. Emnet vektlegger hvordan føringer i sentrale styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner preger barnevernets beslutningsgrunnlag og resultater. Det legges vekt på forskrifter, kvalitetskrav og rammeverk for å forstå barnevernets arbeidsmåte. Emnet retter seg både mot det å forstå etniske og multikulturelle utfordringer i barnevernet samt det å identifisere kilder til kunnskapsbasert praksis. Studenten skal også ha innsikt i temaer rundt virksomme tiltak i barnevernet samt kommunikasjon og relasjon.
Barnet som aktør er en sentral del av emnet. Målet er å legge grunnlag for en kritisk forståelse av barnevernets intensjon og funksjon i dagens samfunn.
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og obligatoriske seminarer.
I emnet inngår en obligatorisk introduksjonspraksis på 15 dager fordelt mellom kommunalt (10 dager) og statlig barnevern (5 dager). Praksisen skal gi innblikk i arbeidsdelingen mellom barneverntjenesten og Bufetat og tjenestenes arbeidsmåter. Det er obligatorisk oppmøte til undervisning, herunder Profund seminar og praksis. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Praksis må være godkjent.
Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk
oppmøte til undervisningen og 80 % frammøte til praksis.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap