Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Minst to års relevant yrkespraksis.
Dokumentert ansettelsesforhold i barnehage 40-60 prosent stilling gjennom hele studietiden.
Forpliktende samarbeidsavtale mellom UiA og barnehageeier. Se http://www.uia.no/studier/barnehagelaererutdanning-arbeidsplassbasert for skjema for bekreftelse fra barnehagen.
Dette studiet har skikkethetsvurdering, krav til politiattest og tuberkuloseundersøkelse.
Studiet bygger på Nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012, med hjemmel i lov om universiteter og høyskoler av 1. april 2005 nr. 15 § 3-2 annet ledd.
Universitetet i Agder tilbyr studentene ved arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning en fleksibel, forskningsbasert utdanning der de kan utvikle solide kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelsen av yrket. Utdanningen skal ta utgangspunkt i de erfaringene som studentene har med seg inn i studiet og som han eller hun gjør i hverdagen på sin egen arbeidsplass. Utdanningen er tufta på digital og mediert læring.
Studentene inngår i en danningsprosess der de arbeider med etiske og historiske perspektiver på egen profesjonsrolle og med kritiske perspektiv på barns oppvekst og samfunnsrollen til barnehagelærerprofesjonen. Målet er å forme trygge og dyktige profesjonsutøvere som kan lede både barn og voksne. Utdanningen legger globale, internasjonale og nasjonale perspektiver til grunn, herunder det samiske perspektiv. Utdanningen skal fremme forståelse for menneskeverd, respekt og medvirkning. Det legges vekt på forståelsen av økt mangfold i barnehagen og nødvendigheten av samarbeid og dialog med barns foresatte. Studentene skal utvikle forståelse for hvordan en kan stimulere det enkelte barns evner og ta hensyn til ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Både gjennom praksis og teori skal studentene utvikle forståelse for verdien av barns helhetlige læring, og for barns deltakelse i kreative prosesser, og i kultur- og naturopplevelser.
Et av barnehagetradisjonens særtrekk er dens flerfaglighet. Det faglige innholdet i barnehagelærerutdanningen er organisert i seks kunnskapsområder, samt fordypning og bacheloroppgave. Innenfor kunnskapsområdene er fagemner, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis koplet sammen, både innholdsmessig og organisatorisk.
Organiseringen i kunnskapsområder bidrar til en integrert og profesjonsrettet utdanning.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bygger på kunnskapsbaser fra pedagogikk, norsk, samfunnsfag, matematikk, drama, forming, musikk, naturfag, fysisk fostring og religion, livssyn og etikk. Pedagogikk er et sentralt og sammenbindende fag som inngår i alle kunnskapsområdene, og har et særlig ansvar for helhet, progresjon og profesjonsinnretting av utdanningen.
Gjennomgående tema
Utdanningen skal gjennomgående ta hensyn til barnehagens rolle for barns utvikling, trivsel, læring og danning. Utdanningen vil vektlegge det økte kulturelle mangfoldet i barnehagen, de yngste barna, barn med særskilte behov og flerspråklige barn. Barnehagelærerens rolle som leder samt betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem og andre instanser med ansvar for barns oppvekst, vil være gjennomgående tema i utdanningen.
Praksis
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning tar som tidligere nevnt, utgangspunkt de erfaringene studenten har med seg, og den praktiske kunnskapen er integrert i utdanningen og forankret i alle kunnskapsområder og fordypninger. Utdanningen har en integrert og helhetlig profil ved at praksisrelaterte emner og faglige, pedagogiske emner blir sett i sammenheng. Kunnskapsområdenes ulike tema blir reflektert i praksis gjennom utdanningsløpet som en støtte for studentenes egenutvikling som profesjonsutøvere. Et overordnet mål for utdanningen er at studentene utvikler god profesjonsutøvelse, evne til kritisk refleksjon og profesjonsforståelse. Studentene vil få mulighet til å sette egen praksis i relieff, tematisere positive og eventuelt også negative sider ved egen praksis.
Studentene vil få grundig innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon og vil få anledning til å være både deltakende, utforskende og observerende i pedagogisk arbeid i barnehagen. De skal få erfaring i å samhandle med barn og grupper av barn i ulik alder og med ulike forutsetninger og vil også få erfaring med å være leder for barn og voksne.
Studentenes erfaringer og problemstillinger fra praksis i barnehagen integreres med teoretiske og faglige perspektiv i det enkelte kunnskapsområde. Dette skal bidra til å gi studentene både et erfarings- og et forskningsbasert grunnlag for yrkesutøvelsen.
Helhet og sammenheng i utdanningen forutsetter at alle parter samarbeider om utvikling, gjennomføring og vurdering av praksis. Hver student vil få en lokal mentor, enten ved egen arbeidsplass eller ved en annen barnehage i nærheten. I tillegg vil studenten bli fulgt opp med personlig og direkte kontakt fra en faglærer på nett og på samlinger. Læringsutbyttebeskrivelsene for praksis er integrert i emnebeskrivelsene for de ulike kunnskapsområder og fordypninger.
Organisering av praksis
Praksisopplæringen omfatter 100 dager. 95 dager gjennomføres i barnehage og 5 dager skal ha fokus på overgangen barnehage-skole.
Arbeidsformer i praksis
Aktiviteter i praksis omfatter planlegging, gjennomføring av læringsprosesser, pedagogisk ledelse, samarbeid med kollegaer og foreldre, dokumentasjon og vurdering. Studentene vil få egne praksisoppgaver og gjennomføre individuelle lederdager. Emnebeskrivelsene for kunnskapsområdene inneholder en nærmere beskrivelse av forholdet mellom praksis og det enkelte kunnskapsområde.
Vurdering av praksis
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis er et vilkår for å gå opp til eksamen i det enkelte kunnskapsområde. Vurderingen er basert på forventet læringsutbytte slik det framgår av emnebeskrivelsene for kunnskapsområdene.
Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og Praksisdokument for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
1. sem | BUL101-1 (1/4) Barns utvikling, lek og læring 10 sp | NHB101-1 (1/2) Natur, helse og bevegelse 10 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRA037-1 Praksis i egen barnehage 0 sp | ||||||||||||
2. sem | KKK101-1 (1/2) Kunst, kultur og kreativitet 15 sp | BUL101-1 (2/4) Barns utvikling, lek og læring 5 sp | NHB101-1 (2/2) Natur, helse og bevegelse 10 sp | |||||||||
PRA038-1 Praksis i ekstern barnehage 0 sp | ||||||||||||
3. sem | KKK101-1 (2/2) Kunst, kultur og kreativitet 15 sp | BUL101-1 (3/4) Barns utvikling, lek og læring 5 sp | ||||||||||
PRA03702-1 Praksis i ekstern barnehage, høst 2. år 0 sp | ||||||||||||
4. sem | STM101-1 Språk, tekst og matematikk 20 sp | BUL101-1 (4/4) Barns utvikling, lek og læring 10 sp | ||||||||||
PRA03802G-1 Praksis i grunnskole, vår 2. år 0 sp | PRA03802-1 Praksis i ekstern barnehage, vår 2. år 0 sp | |||||||||||
5. sem | SRE101-1 (1/2) Samfunn, religion, livssyn og etikk 10 sp | |||||||||||
PRA03703-1 Praksis i ekstern barnehage, høst 3. år 0 sp | ||||||||||||
6. sem | SRE101-1 (2/2) Samfunn, religion, livssyn og etikk 10 sp | LSU301-1 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 sp | ||||||||||
PRA03803-1 Praksis i egen barnehage, vår 3. år 0 sp | ||||||||||||
7. sem |
Valgfri fordypning/ Internasjonalt semester (1/2)
|
|||||||||||
PRA03704-1 Praksis i ekstern barnehage, høst 4. år 0 sp | ||||||||||||
8. sem | Valgfri fordypning/ Internasjonalt semester (2/2) | PED326K-1 Bacheloroppgave 15 sp |
Etter fullført arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
Ferdigheter
Kandidaten
Generell kompetanse
Kandidaten
I hvert kunnskapsområde vil studenten møte varierte arbeidsformer. Undervisningen omfatter nettforelesninger, veiledet praksis og studiesamlinger. Studiesamlingene på campus kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner.
Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus får studentene oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.
Noe arbeid er obligatoriske og må være bestått for at studiet skal godkjennes. Obligatoriske aktiviteter vil fremkomme nærmere av emneplanene. Arbeidsformer er også beskrevet under avsnittet om praksis.
Det anvendes to hovedtyper av eksamener i utdanningen:
Vurderingsformene er tilpasset kunnskapsområdenes særpreg.
For å kunne framstille seg til eksamen må studentene ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav i studiet slik det er fastsatt i den enkelte emnebeskrivelse.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Praksis må være bestått for å gå opp til eksamen i det enkelte kunnskapsområde/fordypning.
Lærerutdanningene ved Universitetet i Agder har etablert et godt samarbeid med fleire institusjoner i utlandet. Studenter ved arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning kan i 5. semester utveksle til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet. Studentene kan ta valgfrie emner rettet mot barn i barnehagealder, inkludert 2 ukers praksis.
Retningslinjer for å søke om delstudium i utlandet:
Informasjon om partnerinstitusjoner og søknadsfrister: http://www.uia.no/student/utveksling
Utdanningen kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn i barnehage. Den kvalifiserer også for opptak til masterstudium. Universitetet i Agder tilbyr masterprogram i pedagogikk og kunstfag.
Med to års relevant praksis kvalifiserer utdanningen for opptak til master i ledelse med spesialisering i barnehageledelse ved UiA.
Skikkethetsvurdering
Et vitnemål om arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning sertifiserer for å utøve barnehagelæreryrket. Denne sertifiseringen ivaretas gjennom skikkethetsvurdering basert på forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006, med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 sjette ledd.
Universitetet skal vurdere om barnehagelærerstudenter er skikket for barnehagelæreryrket. Vurderingen foregår gjennom hele studiet og omfatter både faglig, pedagogisk og personlige forutsetninger. Alle aktører i den arbeidsplassbaserte barnehagelærerutdanningen, både medstudenter, ansatte i barnehager og ansatte ved Universitetet i Agder har et ansvar i denne sammenheng. Studenter som viser liten egnethet til yrket, må så tidlig som mulig i utdanningen få informasjon om dette. Alle involverte parter er forpliktet til å melde fra dersom de er bekymret for studenters skikkethet.
Politiattest
I henhold til forskrift om politiattest ved opptak til høyere utdanning fastsatt 16.mars 2001, skal alle studenter ved arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanningen levere politiattest ved studiestart. Studenter som ikke har levert politiattest får ikke delta i praksis.
Politiattesten er gyldig i tre år.
Egenbetaling i forbindelse med ekskursjoner og forflyttet undervisning
Studentene må påregne en egenandel i forbindelse med obligatoriske ekskursjoner og forflyttet undervisning. Egenandelen er beregnet til omkring 6000 kr.
Krav til utstyr
PC med webkamera og hodetelefoner.
Ansvarlig fakultet
Faglig ansvar for hvert kunnskapsområde, fordypning og bacheloroppgave er fordelt mellom fakultetene på følgende måte:
Fakultet for humaniora og pedagogikk:
Fakultet for kunstfag:
Fakultet for samfunnsvitenskap:
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
Avdeling for lærerutdanning er ansvarlig for studieprogrammet.
180
Deltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning