Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen er Utdanningsdirektoratets satsing om et nasjonalt lederopplæringstilbud for landets barnehagestyrere. Styrerutdanningen bygger på fem tematiske områder:
Studiet skal videre gi styrere en god rolleforståelse og trygghet i egen lederrolle, kompetanse i å lede utvikling og endringsarbeid og et grunnlag for videre læring og utvikling som ledere.
Filosofien i lederprogrammet er å utvikle et læringsmiljø der vi gjennom forskningsbasert undervisning kopler våre deltakere til pågående forskning. Vi legger opp til et casebasert og datafokusert utviklingsløp, der teoriene brukes som redskaper for å forstå egen situasjon og det empiriske materialet som en får innblikk i. Dette igjen relaterer vi til praktiske erfaringer. Denne læringstilnærmingen krever aktiv deltakelse. Gjennom arbeidskrav og øvelser får deltakerne prøve ut redskaper hvor målet er å kunne analysere og utvikle egen organisasjon og de menneskelige ressursene i barnehagen.
Studiets oppbygging
Studiet omfatter 30 studiepoeng (sp). Følgende emner inngår:
Semester
Emne
1. semester
ORG966 Styring og ledelse i barnehagen (10 sp)
2. semester
ORG974 Organisasjon, utvikling- og læring i barnehagen (10 sp)
3. semester
ORG965 Ledelse og endring i barnehagen (10 sp)
Etter gjennomført studium skal studenten:
kunnskap
ferdigheter
generell kompetanse
Egenbetaling
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Barnehageeier betaler for reise og opphold under samlinger for deltakere. Styrer og assisterende styrer deltar i studiet på samme vilkår. Se mer informasjon hos www.udir.no
Andre opplysninger
Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.
Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap
30
Deltid
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap