Studiet tar sikte på å styrke kompetansen til norsklærere med særlig vinkling mot undervisning på ungdomstrinnet. Studentene blir også oppdaterte på sentrale felt i faget som har vært i særlig sterk utvikling de senere årene.
Kunnskaper
Etter fullført studium skal studentene kunne vise at de har kunnskaper om muntlig og skriftlig kommunikasjon, om sammensatte tekster og om tekstskaping i ulike sjangre og medium. De skal kjenne til utviklingslinjer i nyere norsk språkhistorie og sentrale trekk ved språkendring og talemålsforhold, inkludert flerspråklighet og norsk som andrespråk. Studentene skal også ha utviklet relevante litteraturteoretiske perspektiver på og ha innsikt i ungdoms- og voksenlitteratur fra samtiden.
Ferdigheter
Studentene skal kunne sette i gang, rettlede og vurdere skriftlig og sammensatt tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet. Studentene skal videre kunne planlegge og gjøre fagkritiske vurderinger av egne undervisningsopplegg i sentrale emneområder i norskfaget. Studentene skal styrkes både som brukere og formidlere av begge de norske målformene.
Generell kompetanse
Studentene skal kunne reflektere kritisk og historisk over norskfaget i skolen, og over lesing og skriving som kulturell praksis, både i skolen og ellers i samfunnet.
30
Deltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk