Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).
I opptaksgrunnlaget skal det inngå en fordypningsenhet i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag på minst 80 studiepoeng. Minst 20 studiepoeng i fordypningsenheten må være nivå 2. Eksempler på relevante fagområder er kommunikasjons- og mediefag, samfunnsfag, språkfag, kulturfag og journalistikkfag.
Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre. Kravet beregnes på grunnlag av hele bachelorgraden.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uiahttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia.
Studiet er et toårig, tverrfaglig og yrkesrettet masterstudium som kombinerer humanistiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver. Studiet innrettes - teoretisk og praktisk - mot kommunikasjonsrelaterte problemstillinger i samspillet mellom store og små organisasjoner (offentlige, private og ideelle) og samfunnet omkring (lokalt, nasjonalt og globalt).
Studiet er innrettet mot ulike aspekter ved strategisk kommunikasjon i samfunnet. Studentene skal utvikle praktisk og teoretisk kompetanse innenfor tekst- og medieanvendelse og innenfor analyse av de sosiale og kulturelle rammer som omgir de aktuelle kommunikasjonspraksisene. Som rekrutter til yrkeslivet skal de bringe med seg kompetanse innenfor kreativ, reflektert, etisk og hensiktsmessig kommunikasjon.
Foruten praksisopphold og masteroppgave, består programmet av tre hovedkomponenter: tekst- og mediekompetanse; kultur- og samfunnsanalyse; kommunikasjonsstrategi og -planlegging. Enkelte av emnene kan erstattes av andre valgemner, i henhold til emnetilbud som annonseres i starten av hvert studieår. For øvrig vil valg av praksissted og tema for masteroppgave gi rom for individuelle innretninger av studiet. Studiet omfatter et 6-ukers praksisopphold i en relevant virksomhet/organisasjon.
1. sem | Valgemne Mer informasjon ved studiestart | KOM400-1 Retorikk i kommunikasjonssamfunnet 10 sp | KOM403-1 Kommunikasjon, medieutvikling og nye offentligheter 10 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | KOM401-1 Tekst- og diskursanalyse 10 sp | KOM404-1 Metode og forskningsdesign 10 sp | SV-407-1 Strategisk kommunikasjon i samfunnsutvikling 10 sp | |||||||||
3. sem | ET-401-1 Profesjonsetikk 10 sp | KOM402-1 Praksis 10 sp | KOM501-1 (1/2) Masteroppgave 10 sp | |||||||||
4. sem | KOM501-1 (2/2) Masteroppgave 30 sp |
Det forventede læringsutbyttet for studiet er flerdelt og omfatter utvikling av både praktisk, analytisk og organisatorisk kompetanse - i tillegg til den akademiske kompetansen som følger av prosessen med å skrive masteroppgave.
Kunnskaper
Etter endt studium skal studentene
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
Masterprogrammet i samfunnskommunikasjon kommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, diskusjoner, oppgaver, pensum og gjesteforelesere.
Det legges til rette for studentutveksling, primært i tredje semester. Et utvekslingsopphold er relevant for en master i samfunnskommunikasjon ved at det gir nye perspektiver og erfaringer innen kommunikasjon internasjonalt.
Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.frøysnes@uia.no), eller studieprogramleder Kenneth Andresen (kenneth.andresen@uia.no).
Undervisningsspråket er norsk.
Studiet er praktisk orientert og yrkesrelevant, med innretning særlig mot informasjons- og kommunikasjonsarbeid i organisasjoner av offentlig, ideell eller kommersiell karakter, med lokalt, nasjonalt eller internasjonalt virkefelt. Programmet skal også kunne kvalifisere til arbeid innenfor journalistikk, saksbehandling, undervisning med mer.
Valg av praksissted vil i mange tilfeller påvirke valg av tema for masteroppgaven, og dermed også hvilken samfunnssektor studenten i særlig grad kvalifiserer seg innenfor.
Uteksaminerte kandidater vil være aktuelle søkere for opptak til flere ph.d.-program, bl.a. ved Fakultet for humaniora og pedagogikk ved Universitetet i Agder
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk