Utøvende musikk, Worldmusic og Songwriting
I opptaksgrunnlaget skal det inngå bestått fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng i utøvende musikk eller tilsvarende. Minst 20 studiepoeng i fordypningsenheten må være nivå 2.
Søkerne skriver søknad med forslag til prosjektbeskrivelse for masteroppgave etter retningslinjer fastsatt for Fakultet for kunstfag. Forslag til fordypningsområde for masteroppgaven skal godkjennes av universitetet 5 uker før opptaksprøven holdes.
Rangering av søkere skjer på bakgrunn av opptaksprøven med følgende deler:
Elektronisk musikk
I opptaksgrunnlaget skal ett av følgende kriterier inngå:
Søkerne skriver en søknad med forslag til prosjektbeskrivelse for masteroppgave etter retningslinjer fastsatt for Fakultet for kunstfag. Forslag til fordypningsområde for masteroppgaven skal godkjennes av universitetet 5 uker før opptaksprøven holdes.
Rangering av søkere skjer på bakgrunn av opptaksprøven med følgende deler:
Teoretisk spesialisering:
Music business and management
I opptaksgrunnlaget skal ett av følgende kriterier inngå:
Det stilles krav til vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre, beregnet på grunnlag av hele bachelorgraden.
Masterprogrammet i rytmisk musikk har som målsetting å gi studentene en bred musikalsk kompetanse, og slik gjøre studentene best mulig rustet til å møte en fragmentert musikkbransje i stadig endring. Begrepet rytmisk musikk, en skandinavisk tolkning av det vide begrepet «Popular Music», brukes om den musikalske utøvelsen av sjangre som pop, rock, folk og jazz og andre stilarter som tradisjonelt hører inn under begrepet. Internasjonalt omfatter «Popular Music»-studier også andre disipliner i tillegg til utøving og produksjon, som for eksempel, musikkindustri (rettigheter, konsum, jus, osv.) og estetikk (kritikk, kommersialisering, autentisitet, osv.).
Digitalisering og bransjeomstrukturering de siste årene har forandret hverdagen for den tradisjonelle musikeren, og masterprogrammet i rytmisk musikk har som mål å kunne gi studentene en tydelig avgrenset, men også bred og helhetlig, tilnærming til disiplinen rytmisk musikk. Vi legger stor vekt på utøving, men gir også studenten innsikt i og kompetanse innenfor ulike deler av musikkbransjen og kulturindustrien ellers.
På masterstudiet i rytmisk musikk søker studentene opptak til én av fem ulike spesialiseringer, hvorav de fire første er utøvende: Utøvende rytmisk musikk, Elektronisk musikk, World Music, Songwriting eller Music Business and Management.
Gjennom valgt spesialisering skal studenten opparbeide en musikkvitenskapelig, kunstnerisk utøvende eller kunstnerisk vitenskapelig kompetanse og profil, rettet mot spesifikke yrker og arbeidssituasjoner.
Studentene på masterprogrammet i rytmisk musikk kan inngå i fakultetets ulike forskningsgrupper.
Om spesialiseringene:
1. På spesialiseringen Utøvende rytmisk musikk er det personlige uttrykket og den musikalske identiteten i fokus, og gjennom videreutvikling av kunstneriske og tekniske ferdigheter forberedes man som musikkutøver på et avansert og profesjonelt nivå.
2. Spesialiseringen Elektronisk musikk har en utøvende profil hvor studentene arbeider spesielt med musikkteknologi og lyddesign, og samtidig følger en emnesammensetning hvor utøving, komposisjon, programmering og produksjon av elektronisk musikk står sentralt.
3. World Music er en utøvende spesialisering hvor man som instrumentalist/vokalist tar utgangspunkt i egen tradisjonsmusikk og knytter dette opp mot musikk fra andre deler av verden. Denne spesialiseringen er for utøvende musikere og musikkpedagoger som ønsker å bygge broer på tvers av landegrenser og kulturer, og som ønsker å utvide sitt stilistiske repertoar.
4. Spesialiseringen Songwriting har videreutvikling av eget materiale og fordypning i eget musikalsk uttrykk som fokus. Gjennom arbeid i hovedområdet – det tekstlige, musikalske og instrumentbaserte –styrkes identiteten som både låtskriver og utøver, og refleksjon rundt egen skriving står sentralt. Arbeidet med å styrke ens utøverkompetanse er gjennomgående, og man følger sine komposisjoner fra idé til ferdig innspilt materiale.
På tvers av de utøvende spesialiseringene er det en teoretisk komponent hvor man tilegner seg kunnskap om ulike forskningsmetoder og retninger innenfor populærmusikkvitenskap, og lærer å sette dette i sammenheng med praktisk utøvelse av musikk. Man får dermed et solid grunnlag til å drive musikalsk nyskaping og reflektere over sin egen musikalske praksis.
5. Spesialiseringen Music Business and Management er beregnet på den som ønsker å arbeide med idéutvikling og entreprenørskap innenfor den nasjonale og internasjonale musikkindustrien. Spesialiseringen inneholder elementer fra flere fagområder – entreprenørskap, markedsføring, musikk, ledelse og opphavsrett. Man får solid innsikt i dagens musikkbransje, både nasjonalt og internasjonalt. Det legges særlig vekt på problemstillinger knyttet til framveksten av nye markeder, nye inntektsstrømmer, nye teknologier og rettighetsproblematikk.
Masteroppgaven (30 studiepoeng) er en sentral del av studiet, og skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid / kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor den valgte spesialiseringen.
1. sem | Velg spesialisering | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | ME-426-1 Musikkvitenskapelig teori og metode 15 sp | |||||||||||||||
3. sem | ||||||||||||||||
4. sem |
Etter fullført studium skal kandidaten:
KUNNSKAP
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
Studiet legger opp til varierte undervisnings- og arbeidsmåter og oppfølging av den enkelte student. Undervisningen består av individuell veiledning, seminarer og forelesninger. For studenter på de utøvende spesialiseringene inngår også interpretasjon og samspill. Alle studentene uavhengig av spesialisering får muligheter til å medvirke i prosjekter med aktuelle aktører og samarbeidspartnere. Det er obligatorisk for studentene å delta i planlegging og gjennomføring av konsertvirksomhet i universitetets regi. Det tilbys individuell veiledning i tilknytning til skriftlig arbeid og veiledningen kan gjennomføres helt på nett eller på campus etter individuell tilpasning til studentens behov.
For studentene på de utøvende spesialiseringene vil en vesentlig del av studentens arbeidstid gå med til øving, både individuelt og i ensembler.
Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet. Deler av undervisningen er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse.
Det rytmiske musikkfeltet har en sterk internasjonal orientering der skapende og utøvende impulser er i konstant bevegelse uavhengig av nasjonale skillelinjer. Institutt for rytmisk musikk er tilknyttet internasjonale nettverk og har utvekslingsavtaler med flere store europeiske musikkutdanninger. Masterstudentene vil i løpet av programmet møte utenlandske gjestelærere gjennom mesterklasser, kurs, forelesninger og prosjekter. Instituttets partnerinstitusjoner er plukket ut med tanke på at studentene, gjennom ordninger med lærerutveksling, skal motta impulser fra sentrale internasjonale fagmiljøer. Mesterklasser, kurs og forelesninger med utenlandske gjestelærere skal supplere den ordinære undervisningen og styrke masterstudentens læringsutbytte. Studieprogrammet baserer seg på internasjonal pensumlitteratur der globale perspektiver innenfor musikkfeltet er sentrale.
Fakultet for kunstfag er internasjonalt engasjert bl.a. gjennom programmene NORDPLUS og Erasmus+, og det legges til rette for at studenter kan reise på utveksling i 3. semester innenfor alle spesialiseringer. For innkommende utvekslingsstudenter tilbys alle emner i første studieår, samt Music Business III og New Technologies i 3. semester, på engelsk. Ved inngåelse av utvekslingsavtaler vektlegges at det utøvende fagmiljøet ved partnerinstitusjonen har ekspertise som supplerer studentens instrumentale/faglige bakgrunn fra hjemmeinstitusjonen. Det henvises til UiA sine nettsider om utvekslingsmuligheter i løpet av studieprogrammet (se https://www.uia.no/student/utveksling og https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-kunstfag/studentutveksling-paa-kunstfag/utveksling-rytmisk-musikk-master).
For å gå videre til andre studieår må ME-426 Musikkvitenskapelig teori og metode (15 sp) være bestått.
Studentene på de utøvende spesialiseringen (Utøvende rytmisk musikk, Elektronisk musikk, World Music, Songwriting) må i tillegg bestå MUR402 Individuell utøving og interpretasjon I (15 sp) og MUR403 Individuell utøving og interpretasjon II (15 sp) for å gå videre til andre studieår.
De utøvende spesialiseringene kvalifiserer for skapende og utøvende arbeid innenfor kunst- og kultursektoren, i tillegg til mer spesialiserte utøveryrker. Disse spesialiseringene er også et godt utgangspunkt for en musikerkarriere. Etter endt utdanning har man også tilegnet seg kompetanse som gjør at man kan etablere egen musikkvirksomhet.
For studenter på de utøvende spesialiseringene kan studiet inngå som del av et studieløp som sammen med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) kan gi undervisningskompetanse og mulighet for tilsetting som musikklærere i kulturskoler og grunnskole, videregående skoler, folkehøgskoler, ved høgskoler og universiteter.
Spesialiseringen Music Business and Management gir relevant kompetanse for arbeid i musikkorganisasjoner og musikkbedrifter, i medievirksomheter, i plateselskaper og i rettighetsorganisasjoner både nasjonalt og internasjonalt.
Fullført masterprogram kan kvalifisere til å fortsette på ph.d.-studier, for eksempel ved Fakultet for kunstfag, UiA.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
De utøvende spesialiseringene (Utøvende rytmisk musikk, Elektronisk musikk, World Music, Songwriting) kan gjennomføres på engelsk. Den teoretiske spesialiseringen Music Business and Management tilbys kun på engelsk.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for kunstfag