Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).
I opptaksgrunnlaget skal ett av følgende kriterier inngå
Det stilles krav til vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.
For øvrig skjer opptak etter https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=Forskrift%2520om%2520opptak%2520uiaForskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.
Masterprogrammet i kunstfag gir kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i et tverrfaglig perspektiv og med særlig vekt på samtidens kunstneriske praksiser. Kjernen i studiet er utviklingen av eget kunstfaglig virke innenfor områdene kunstnerisk utviklingsarbeid, kunstvitenskapelig forskning og kunstrelatert formidling, samt i skjæringspunktet mellom disse. Studenten kan under hele studiet ha et fagspesifikt fokus eller en tverrfaglig tilnærming. Mulighet for faglig fordypning tilbys i tillegg i form av individuelt prosjektarbeid med fagspesifikk veiledning.
Studiet vektlegger måten kunst inngår i ulike samfunnsmessige sammenhenger og gir innsikt i mangfoldige kunstfaglige prosesser, teorier og arbeidsformer. I forskjellige kontekster kan studentene utforske ulike roller som kunstner, forsker, formidler, kurator, pedagog, produsent osv., for så å forbinde dem eller fordype seg i en enkelt rolle. Studentene bringes i kontakt med profesjonelle samarbeidspartnere i kunst- og kulturfeltet. De får dermed anledning til å samle arbeidsrelevant praksiserfaring og begynne tidlig med nettverksbygging. Gjennom hele studiet vektlegges utvikling av evnen til kritisk refleksjon og varierte former for formidling.
Masterprogrammet i kunstfag gir mulighet til å bygge videre på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i fagområdene musikk, teater, dans, billedkunst og film/video. Studiet vektlegger forbindelsen mellom de nevnte fagområdene, samt praktiske og teoretiske utforskninger av tverrfaglige kunstformer, for eksempel lydkunst, performancekunst, installasjonskunst, stedsspesifikk kunst og mediekunst.
I 1. semester tilbys emnene KF-408 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid og KF-407 Kunst og kontekst praktisk prosjektarbeid, og de komplementerer hverandre med hensyn til kunstneriske og teknisk-organisatoriske aspekter, mens emnet KF-406 Concepts of Contemporary Art(s) gir studentene kunsthistorisk og -teoretisk kunnskap. I KF-408 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid samarbeider studentene i grupper. I KF-407 Kunst og kontekst samarbeides det med eksterne partnere, og studentene bringes i kontakt med kunst- og kulturinstitusjoner, -aktører og -nettverk, som kan også bli aktuelle samarbeidspartnere for prosjekter i 2. semester og/eller senere i sammenheng med masteroppgaven. Den kunsthistoriske og -teoretiske undervisningen i emnet KF-406 Concepts of Contemporary Art(s) legger særlig vekt på kunstens utvikling siden begynnelsen av det 20. århundret og danner samtidig både en felles kunnskapsbasis på tvers av emnene og bakgrunn for det praktiske og tverrfaglige arbeidet i KF-408 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid og KF-407 Kunst og kontekst.
I 2. semester følger teoretiske, praktiske og metodologiske utvidelser og anvendelser i emnene KF- 410 Kunst og formidling, KF-409 Kunstvitenskapelig teori og metode og KF-411 Kunstnerisk utviklingsarbeid. Hvert av disse emnene bygger på et emne i 1. semester som følger: Kunst og formidling bygger på Kunst og kontekst, Kunstvitenskapelig teori og metode på Concepts of Contemporary Art(s) og Kunstnerisk utviklingsarbeid på Tverrfaglig kunstnerisk arbeid.
Emnene i 2. semester forbereder samtidig studentene for arbeidet med masteroppgaven. Masteroppgaven kan være et kunstnerisk arbeid, et kunstvitenskapelig forskningsprosjekt, et kunstrelatert formidlingsprosjekt eller kombinasjoner av disse, og den kan realiseres enten som praksisbasert prosjekt med presentasjon og skriftlig refleksjonsdel eller som skriftlig avhandling. I hvert emne i andre semester øver studentene seg på én av disse tre mulige formene. De blir kjent med muligheter til å forbinde dem, samt med både praksisbasert prosjektarbeid og akademisk skriving.
Studentene på masterprogrammet i kunstfag kan inngå i fakultetets ulike forskningsgrupper.
1. sem | KF-406-1 Samtidskunsten(e)s teori og historie 10 sp | KF-407-1 Kunst og kontekst 10 sp | KF-408-1 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid 10 sp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | Utveksling eller emner 2. semester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. sem | KF-500-1 (1/2) Masteroppgave 30 sp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. sem | KF-500-1 (2/2) Masteroppgave 30 sp |
Etter fullført studium skal kandidaten:
KUNNSKAP
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
Fullført mastergrad kan kvalifisere til studier på ph.d.-nivå, for eksempel ved Fakultet for kunstfag, UiA.
Programmet gir kompetanse som danner grunnlag for mange ulike yrker, for eksempel innenfor kunst- og kulturinstitusjoner (f.eks. teater, museer, kulturhus, festivaler), universiteter og høyskoler, det frie kunstfeltet (f.eks. selvstendig kunstnerisk virke, gallerier, kunstproduksjon og -management), forvaltningsorganer (f.eks. Norsk Kulturråd, Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken, kommunale kulturavdelinger), kulturskole, skoleverket, skolefritidsordninger osv. I kombinasjon med faglærerutdanning (innenfor musikk, drama/teater eller formgiving) kan man oppnå lektorkompetanse innenfor sitt fag. For kandidater uten lærerutdanning kreves i tillegg PPU for å få formell lektorkompetanse.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for kunstfag