Masterprogrammet har fokus på digitalisering og endringsprosesser. Uteksaminerte kandidater skal kunne lede prosjekter for utvikling av informasjonssystemer og tilhørende endringsprosesser innen privat og offentlig sektor. Kandidaten skal kunne anbefale strategisk innføring og bruk av informasjonsteknologi (IT) og informasjonssystemer (IS) for å øke konkurranseevne, samt forbedre effektivitet og tjenestekvalitet.
Masterprogrammet er et toårig fulltidsstudium. Studiet rekrutterer kandidater både med og uten tidligere yrkeserfaring.
Det er mulig å redusere arbeidsmengden ved å ta færre studiepoeng pr. semester og dermed ta studiet over opptil to år utover ordinær studietid (totalt fire år). Det er likevel forventet at studenten deltar aktivt på forelesninger og i gruppearbeid i de emnene studenten til enhver tid følger. Forelesninger gis på dagtid. Studenter som ønsker å ta færre emner pr. semester må ta kontakt med studieveileder senest ved studiestart for tilpasset studieløp. Studiet har opptak hver høst.
Masterstudiet fokuserer på digital transformasjon og nye teknologiske trender på ulike områder:
Programmet har flere emner som sikrer god kompetanse innen strategisk anvendelse av forretningssystemer, samt evne til å vurdere denne type investeringer. Studentene får praktiske ferdigheter gjennom bruk av IT-verktøy for prosessmodellering, samt erfaring med oppsett og bruk av forskjellige forretningssystemer (ERP-systemer, BI og lignende). Det legges vekt på at kandidater skal oppnå forståelse for det komplekse samspillet mellom sosiale, organisatoriske og teknologiske faktorer ved innføring og anvendelse av virksomhetsomspennende informasjonssystemer.
Gjennom emner i prosjektledelse og systemutviklingsmetoder får studentene kunnskap og forståelse for ulike systemutviklingsprosesser på et overordnet nivå. Utfordringer innen kravspesifisering, design, implementering, testing og evaluering er i fokus. Både smidige (agile) metoder og andre tradisjonelle metodiske tilnærminger innenfor systemutvikling er sentrale fokusområder. Det legges spesiell vekt på å utvikle kompetanse innen prosjektledelse av systemutviklingsprosjekter.
Masterprogrammet har også fokus på å finne nye metoder for hvordan IT kan bidra til digitalisering av samfunnet gjennom å effektivisere og modernisere offentlig sektor i tillegg til å ivareta demokratiske prinsipper som åpenhet og deltakelse. Innbyggernes innspill i politiske debatter og hvordan deres medbestemmelsesrett kan muliggjøres ved hjelp av IKT står sentralt. Studentene får en god helhetsforståelse for mulighetene og kompleksiteten IKT-systemer bidrar med i offentlig sektor.
1. sem | IS-402-1 Systemutviklingsprosesser og metoder 10 sp | IS-403-1 IT og forretningsutvikling 10 sp | IS-406-1 Enterprise Systems I 10 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | IS-401-1 Ledelse av digital verdiskapning 10 sp | IS-407-1 Ledelse av IS-prosjekter 10 sp | Valgemne | |||||||||
3. sem | IS-404-1 Forskningsmetoder innen informasjonssystemer 10 sp | IS-420-1 Aktuelle tema og forskningsområder innen informasjonssystemer 10 sp | IS-500-1 IT og ledelse 10 sp | |||||||||
4. sem | IS-501-1 Masteroppgave i informasjonssystemer 30 sp |
Vårsemesteret 2021 tilbys minst ett av disse spesialiseringsemnene:
Hvilket emne som tilbys er avhengig av tilgjengelige faglige ressurser. Mer informasjon blir gitt i løpet av høstsemesteret.
Studenter kan søke plass på SV-420 UiA Samskaping - OpenLab (10 sp) og få dette godkjent som et tilleggsemne i studieplanen. Det forutsettes at studenter som deltar på SV-420 opprettholder normal aktivitet på de obligatoriske emnene.
Målsettingen ved studiet er at uteksaminerte kandidater skal ha kunnskap i og forståelse for hvilken betydning IT og IS kan ha for å oppnå strategiske mål, samt øke effektiviteten og konkurranseevnen i organisasjoner.
Kunnskap
Uteksaminerte kandidater vil ha kunnskap om:
Studiet fokuserer på forskningsbasert undervisning, og litteratur fra forskningsfronten innen IS benyttes i stor grad. Det legges opp til kritisk refleksjon og evne til å integrere ulike former for kunnskap slik at kandidatene kan utføre analyser i hvordan IS kan utnyttes strategisk, og hvordan gevinster kan realiseres ved ulike typer IS-implementeringer.
Ferdigheter
Kandidater vil besitte praktiske ferdigheter og kan analysere komplekse utfordringer i organisasjoner hvor IS spiller en rolle. De vil også kunne anvende forskningsmetoder ved deltagelse i forskningsprosjekter relatert til IS. Eksempler på ferdigheter vil omfatte:
Kompetanse
Uteksaminerte kandidater vil kunne bidra med sin IS-kompetanse gjennom ulike roller innen IS utviklingsprosjekter. Kompetanseområder omfatter:
Opparbeidet kompetanse utgjør et godt grunnlag for å kunne påta seg prosjektlederroller eller tilsvarende etter noen års arbeidserfaring.
Studiet legger opp til varierte undervisningsformer, pedagogiske virkemidler og ulike læringskontekster for å oppnå gode læringseffekter.
Av undervisningsformer nevnes:
Undervisningen gjennomføres stort sett i form av obligatoriske samlinger og arbeidsseminar. Det legges opp til mye diskusjoner og aktiv deltakelse fra studentene, samt arbeid i grupper. Instituttet har tett kontakt med næringslivet i regionen, noe som blant annet medfører utstrakt bruk av gjesteforelesninger, og arbeid med oppgaver for bedrifter og organisasjoner. Se hver enkelt emnebeskrivelse for mer utfyllende opplysninger.
Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men enkelte emner undervises på engelsk.
Masteroppgaven
Det er satt av 30 studiepoeng (siste semester) til masteroppgaven. Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid der studenten tar i bruk analytisk og metodisk kompetanse tilegnet gjennom studiet. Masteroppgaver er ofte forankret i tema som forskningsgruppene ved instituttet fokuserer på. Det formidles også problemstillinger fra eksterne oppdragsgivere
Kandidatene vil oppnå en forståelse og et overblikk som vil gjøre dem verdifulle i roller som for eksempel IT-konsulenter, systemutviklere og IT-prosjektledere innen informasjonssystemer. Sammen med arbeidserfaring vil dette legge til rette for fremtidige lederoppgaver. Våre kandidater arbeider innen både offentlig og privat virksomhet.
Fullført studium gir mastergrad i informasjonssystemer og tittelen M.Sc.(Master of Science). Mastergraden er internasjonalt anerkjent og gir et godt utgangspunkt for internasjonalt arbeid. Fullført studium kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudier i inn- og utland. Instituttet har eget doktorgradsprogram innen Informasjonssystemer. Instituttet arbeider kontinuerlig for å kunne tilby stipend og opptak til vårt doktorgradsprogram i Information Systems for særdeles gode masterkandidater som ønsker en forskerutdannelse.
Les mer om karrieremuligheter for samfunnsvitere på www.uia.no/karriereveier
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap