Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).
Faglig grunnlag er:
a) Minimum 3-årig helse- og/eller sosialfaglig utdanning på høyere nivå, og;
b) To år i 100% relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Som relevant yrkespraksis regnes erfaring som for eksempel sykepleier, radiograf, lege, vernepleier, barnevernspedagog, bioingeniør, ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom og tannlege, eller erfaring fra andre relevante stillinger i helse- og/eller sosialsektoren
Det gis ikke betinget opptak til masterprogrammet i helse- og sosialinformatikk.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uiahttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Masterstudiet i helseinformatikk er et samarbeid mellom Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Fakultet for teknologi og realfag og Fakultet for samfunnsvitenskap. Studiet bygger på en problemorientert tilnærming, sentralt i dette er kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming til problemstillinger i helse- og sosialfaglig praksis. Forskningsmetode og prosjektarbeid er sentralt i programmet.
Studiet er bygd opp av sju emner fordelt over tre studieår. I alle studieår er ett av emnene organisert som prosjektarbeid.
1. sem | HSI415-G Teknologiforståelse 10 sp | HSI414-G (1/2) Samfunnsvitenskaplige forskningsmetoder. Prosjekt 1 10 sp | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | HSI414-G (2/2) Samfunnsvitenskaplige forskningsmetoder. Prosjekt 1 10 sp | HSI416-G Systemutvikling, prosjektstyring og evaluering 10 sp | ||||||
3. sem | HSI418-G Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsdesign 10 sp | HSI417-G (1/2) Anvendelse av forskningsmetoder. Prosjekt 2 10 sp | ||||||
4. sem | HSI417-G (2/2) Anvendelse av forskningsmetoder. Prosjekt 2 10 sp | HSI419-G IKT, ledelse, organisasjon, helse- og sosialpolitikk 10 sp | ||||||
5. sem | HSI501-G (1/2) Master's Project 20 sp | |||||||
6. sem | HSI501-G (2/2) Master's Project 20 sp |
Masterprogrammet skal utdanne kandidater som har kompetanse til å bidra i utforming, utvikling, -, innføring, bruk og evaluering av ulike IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) baserte løsninger i helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Etter endt utdanning skal mastergradskandidatene:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Problembasert læring er en sentral læringsform i programmet. Læring forutsetter at studenten jobber selvstendig, samtidig skjer læring også i samhandling med andre, i et læringsfellesskap der både medstudenter, lærere og andre inngår.
Det benyttes ulike former for studentaktive undervisnings- og læringsformer som:
I arbeidet med oppgaver deltar studentene i prosjektseminarer. Her legges det særlig vekt på progresjon i arbeidet med oppgaven, blant annet gjennom presentasjon av problemstilling og metodevalg med respons fra medstudenter og lærere.
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer. Det er lagt opp til at studentene kan søke om utvekslingsopphold ved en av fakultetets samarbeidsinstitusjoner i utlandet i ett eller to semestre mens masterprosjektet gjennomføres.
Betydelige deler av pensum er på engelsk, og studentene lærer slik engelsk fagterminologi. Noe av undervisningen blir også gitt på engelsk. Emnet HSI501-G Master’s Project kan gjennomføres på engelsk, og er tilgjengelig for innreisende utvekslingsstudenter.
Studiet gir grunnlag for tilsetting i stillinger hvor helseinformatikk er en sentral kompetanse i arbeidet med å forbedre tjenestetilbudet i helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Annet aktuelt arbeid er undervisning, forskning, fagutvikling i helsetjenestene eller vitenskapelige stillinger ved universiteter og høgskoler, samt lederstillinger.
120
Deltid
Grimstad
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap