Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).
I opptaksgrunnlaget skal det inngå:
Enten: Fordypningsenhet (minst 80 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk. Minst 20 sp. i fordypningsenheten må være fra 200-nivå.
Eller: Integrert studium (minst 120 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 studiepoengs omfang).
Eller: Fullført tre år av 4-årig lærerutdanning.
Eller: Bachelorstudium i barnevern, vernepleie, psykologi.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=forskrift%20om%20opptak%20til%20studier.
Spesialpedagogikk er et sammensatt felt som omhandler tilrettelegging for utvikling av menneskelige potensialer og å kompensere for utfordringer som har negativ innvirkning på læring. Fagfeltet er tett koplet til retten til spesialundervisning i skolen og spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, og mange spesialpedagoger jobber innenfor utdanningssektor. Med livslang læring som utgangspunkt, er det i tillegg behov for spesialpedagogisk kompetanse i arenaer utenfor skolen, inkludert helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdsforvaltningen og barnevernet.
Spesialpedagogen møter et mangfold av barn, unge og voksne med særskilte behov. Det er likevel viktig at spesialpedagogisk arbeid ikke er begrenset til oppfølging av enkeltindivider eller spesifikke grupper med vansker, men også innebærer systemrettet og forebyggende arbeid med ulike aldersgrupper. Dette kan innebære arbeid med endringer på ledelsesnivå, organisasjonsutvikling og rådgiving med den enkelte eller i grupper.
Masterprogrammet i spesialpedagogikk har et mål om å utdanne kompetente profesjonsutøvere som er i stand til å forbedre eksisterende praksis. Programmet skal forberede studenter til å bidra i tverrfaglig samarbeid og tilby et helhetlig tilbud til sårbare barn, unge og voksne. Dette sees i sammenheng med målet om å skape et mer inkluderende og bærekraftig læringsmiljø for alle.
Dette studieprogrammet gir kompetanse med relevans for følgende bærekraftsmål:
1. sem | PED424-1 Inkluderende spesialpedagogikk 15 sp | PED425-1 Sosioemosjonell sårbarhet 15 sp | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | PED525-2 Lærevansker og læringsmuligheter 15 sp | PED519-1 Vitenskapsteori og forskningsmetoder 15 sp | ||||||||||||||||||||||
3. sem | Utveksling 3. og/eller 4. semester | PED531-1 Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet 15 sp | PED523-1 Rådgivning 15 sp | |||||||||||||||||||||
4. sem | PED538-1 Masteroppgave 30 sp |
Etter fullført studium skal studentene
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Dette er et fulltidsstudium hvor det inngår obligatorisk oppmøte i utvalgte samlinger på alle emner. Forventet arbeidsinnsats for fulltidsstudenter ved UiA er 1600 timer per studieår.
Det er i hovedsak tre typer undervisningsformer i studiet: forelesning, seminar og individuell/gruppebasert veiledning. Undervisning er lagt opp over 3 eller 4 dager per uke i de første tre semestrene. Ved siden av undervisningsaktiviteter forutsettes det selvstendig arbeid med pensumet og annen relevant litteratur. Det inngår skriftlige og/eller muntlige arbeidskrav i alle emner, inkludert gruppeoppgaver. For å utvikle kompetanse innenfor undervisning, rådgivning og tverrfaglig samarbeid, forventes det at studenter periodevis presenterer muntlig i plenum, deler skriftlig arbeid med medstudenter og deltar i andre dynamiske former for læringsaktivitet (f.eks. rollespill med videoopptak).
En 2 ukers praksisperiode inngår i tredje semesteret knyttet til emnet «Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet».
Når det gjelder vurderingsformer er det tatt tre hensyn:
Eksamensformen varierer mellom skriftlig individuell eksamen, semesteroppgave individuelt/gruppe, muntlig eksamen, hjemmeeksamen i gruppe og masteroppgave.
Det legges vekt på at masterprogrammet i spesialpedagogikk settes inn i en internasjonal kontekst. For eksempel i PED 424 Inkluderende spesialpedagogikk vil begrepene inkludering/ekskludering relateres til både nasjonale og internasjonale sammenhenger. Studentene eksponeres for et mangfold av perspektiver på spesialpedagogisk arbeid gjennom sammenligninger av organiseringen av spesialundervisningen i Norge og andre land.
Undervisningsspråk i programmet er norsk, men noe undervisning kan foregå på andre skandinaviske språk eller engelsk. Internasjonal forskningslitteratur på engelsk blir benyttet i alle emner.
Det er lagt til rette for studentutveksling i 3. semester. Universitetet har en rekke samarbeidsavtaler med universiteter og høgskoler i utlandet. Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre websider om utveksling: https://www.uia.no/student/utveksling. Se også https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=5908
Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.froysnes@uia.no) eller studieprogramleder David Lansing Cameron (david.l.cameron@uia.no) for mer veiledning.
Mastergrad i spesialpedagogikk kvalifiserer for arbeid i en rekke forskjellige sammenhenger hvor opplæring, utdanning, formidling, rådgiving eller ledelse av spesialpedagogisk virksomhet står sentralt. Aktuelle kontekster kan være offentlig og privat administrasjon, hjelpeapparatet, barnehage- og skolesektor på ulike nivåer innenfor kommune, fylkeskommune eller stat. Sentrale arbeidsplasser er PP-tjeneste, Statped, helsestasjoner, rusomsorg, psykiatri, barnevernsinstitusjoner, arbeidsinkluderingsbedrifter, NAV, kriminalforebyggende arbeid, omsorgs- eller avlastningsboliger, voksenopplæring og inkluderingsarbeid med asylsøkere og andre utsatte grupper.
Masterprogrammet kan gi grunnlag for videre utdanning på ph.d.-nivå.
Bærbar datamaskin
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.
Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak. Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.
Skikkethet
Studenter i Spesialpedagogikk, masterprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.
Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, følges spesielt opp.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk