Enten: Integrert studium (minst 120 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk
Eller: Fordypning (minst 80 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk
Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 studiepoengs omfang)
Eller: Fullført tre år av 4-årig lærerutdanning
Eller: Bachelorstudium i barnevern, vernepleie, psykologi
Se utfyllende regler for opptak på uia.no/spesped-master.
Det grunnleggende målet med spesialpedagogisk arbeid er å legge til rette for utvikling av menneskelige potensialer og å kompensere for utfordringer som har negativ innvirkning på læring. Spesialpedagogen møter et mangfold av barn, unge og voksne med særskilte behov.
For å dekke disse mangfoldige behovene har dagens yrker blitt stadig mer spesialisert. Denne utviklingen kan ha bidratt til at en del mennesker i sårbare situasjoner opplever manglende sammenheng i hverdagen. Det er derfor viktig at spesialpedagogisk arbeid ikke er begrenset bare til oppfølging av enkeltindivider eller spesifikke grupper med vansker, men også innebærer systemrettet og forebyggende arbeid på ulike nivåer. Dette inkluderer for eksempel spesialpedagogisk ledelse og innovasjonsarbeid og rådgiving, der målet er å fremme utviklings- og læringsprosesser i et livslangt perspektiv.
Programmet har fokus på aktuell kunnskap innenfor spesialpedagogikkens forskningsfelt og legger til rette for (ut)dannelsen av kompetente profesjonsutøvere som er i stand til å planlegge og gjennomføre endring for å forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis. Programmet forbereder og lærer opp studenter til å bidra i tverrfaglig samarbeid der målet er å tilby et helhetlig tilbud til sårbare barn, unge og voksne, skape inkluderende miljøer, samt tilrå og lede spesialpedagogisk virksomhet både på individ- og systemnivå.
1. sem | PED424-1 Inkluderende spesialpedagogikk 15 sp | PED425-1 Sosioemosjonell sårbarhet 15 sp | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | PED525-2 Lærevansker og grunnleggende ferdigheter 15 sp | PED519-1 Vitenskapsteori og forskningsmetoder 15 sp | ||||||||||||||||||||||
3. sem | Utveksling 3. og/eller 4. semester | PED531-1 Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet 15 sp | PED523-1 Rådgivning 15 sp | |||||||||||||||||||||
4. sem | PED511-2 Masteroppgave 30 sp |
Etter fullført studium skal studentene
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Det er i hovedsak tre arbeidsformer: forelesning, seminar og individuell/gruppebasert veiledning.
En 2 ukers praksisperiode inngår i tredje semesteret knyttet til emnet «Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet».
Undervisningsspråket er norsk i alle emner.
Det er tatt tre hensyn: hensynet til helhet og sammenheng mellom innhold, utbytteformuleringer, arbeidsform og eksamensform innenfor hvert emne, hensynet til varierte eksamensformer i studiet og hensynet til en progresjon fram mot masteroppgaveskriving.
Eksamensformen varierer mellom skriftlig individuell eksamen, semesteroppgave individuelt/gruppe, muntlig eksamen, hjemmeeksamen i gruppe og masteroppgave.
Det legges vekt på at masterprogrammet i spesialpedagogikk settes inn i en internasjonal kontekst. For eksempel i PED 424 Inkluderende spesialpedagogikk vil begrepene inkludering/ekskludering relateres til både nasjonale og internasjonale sammenhenger. Studentene eksponeres for et mangfold av perspektiver på spesialpedagogisk arbeid gjennom sammenligninger av organiseringen av spesialundervisningen i Norge og andre land.
Det er lagt til rette for studentutveksling i 3. og/eller 4. semester. Universitetet har en rekke samarbeidsavtaler med universiteter og høgskoler i utlandet. Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre websider om utveksling: https://www.uia.no/student/utveksling. Se også https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=5908
Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.froysnes@uia.no) for mer veiledning.
Mastergrad i spesialpedagogikk kvalifiserer for arbeid i en rekke forskjellige sammenhenger hvor opplæring, utdanning, formidling, rådgiving eller ledelse av spesialpedagogisk virksomhet står sentralt. Aktuelle kontekster kan være offentlig og privat administrasjon, hjelpeapparatet, barnehage- og skolesektor på ulike nivåer innenfor kommune, fylkeskommune eller stat. Sentrale arbeidsplasser er PP-tjeneste, Statped, helsestasjoner, rusomsorg, psykiatri, barnevernsinstitusjoner, arbeidsinkluderingsbedrifter, NAV, kriminalforebyggende arbeid, omsorgs- eller avlastningsboliger, voksenopplæring og inkluderingsarbeid med asylsøkere og andre utsatte grupper.
Masterprogrammet er en disiplinutdanning og skal gi grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.).
Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.
Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.
Skikkethet
Studenter i Spesialpedagogikk, masterprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.
Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk