Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå minimum 80 studiepoeng fordypning i matematiske fag eller tilsvarende. Minst 20 studiepoeng i fagfordypningen må være på nivå 2. Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uiahttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Masterprogrammet i matematikk passer for studenter som ønsker en sterk faglig kompetanse i matematikk. Studiet har to ulike spesialiseringer, én i matematikkdidaktikk og én i matematikk. I begge spesialiseringene behandles flere grener av matematikken. Det vil være muligheter for å studere inntil ett semester ved en institusjon i utlandet.
I den matematikkdidaktiske spesialiseringen behandles problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk, og spesialiseringen gir en avansert matematikkdidaktisk kompetanse. Den matematiske spesialiseringen gir en matematikkfaglig fordypning med særlig vekt på matematisk analyse.
1. sem | Spesialisering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | ||||||||||||
3. sem | ||||||||||||
4. sem |
Spesialisering i matematikkdidaktikk:
Valgemner i matematikk kan individuelt tilpasses.
Spesialisering i matematikk:
Emnene MA-310 Ikke lineære differensiallikninger og dynamiske systemer og MA-313 Fourieranalyse undervises i partallsår og emnene MA-311 Numerisk lineær algebra og MA-312 Stokastiske prosesser undervises i oddetallsår. Emnene gis felles for studenter i første semester på masterprogrammet i matematikk og femte semester på bachelorprogrammet i industriell matematikk. Regelen gjelder fra og med høsten 2024. Høsten 2023 undervises MA-310 og MA-313.
For studenter som har tatt disse emnene på 300-nivå i første semester tidligere og som derfor må vente et år på alternerende emner, vil MA-452 Spesialpensum og MA-456 Teoretiske perspektiver på matematikkundervisning kunne tas i første semester.
KUNNSKAP
Etter fullført studium har kandidaten
FERDIGHETER
Etter fullført studium kan kandidaten
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført studium kan kandidaten
Undervisningen gis som fellesundervisning, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt med veiledning. En viktig del av arbeidet knyttes til forskningsartikler, de fleste på engelsk. I flere av emnene arbeider studentene med praksisnære problemstillinger som bearbeides i form av essays og mer omfattende prosjekter med utvalgte temaer. Studentene arbeider selvstendig med den skriftlige masteroppgaven under veiledning. Masteroppgave i begge spesialiseringene vil i de fleste tilfeller være forankret i praksis, og da ofte skole (spesialiseringen i matematikkdidaktikk) eller industri (spesialiseringen i matematikk). Studenter på spesialiseringen i matematikk vil også kunne velge å erstatte 15 studiepoeng av masteroppgaven med Internship.
Deler av undervisningen er obligatorisk og krever tilstedeværelse på campus. For nærmere informasjon, se emnebeskrivelser.
Masterutdanning med spesialisering innenfor matematikk kvalifiserer for mange mulige arbeidsplasser, for eksempel i industri med forsknings- og utviklingsavdelinger, ulike ingeniør- og teknologibedrifter, oljeindustri, mediebedrifter, forvaltning, undervisning, kartlegging, miljøovervåkning, mobilkommunikasjon, multimedieanvendelse, forsikring, bank og finans, IT, energi, bioteknologi, medisinsk forskning, legemiddelindustri og sykehus.
Matematikkdidaktikkspesialiseringen er fokusert inn mot arbeid i utdanningsinstitusjoner, både på grunnskole-, videregående- og universitetsnivå.
Matematikk, masterprogram, gir, sammen med PPU (praktisk-pedagogisk utdanning) eller annen lærerutdanning, grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole (8.-10. trinn) og videregående skole.
Studiet gir også et godt grunnlag for videre fordypning innenfor aktuelle problemstillinger, for eksempel som grunnlag for en doktorgrad i matematikk eller matematikkdidaktikk.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag