Opptak til lektorutdanning for trinn 8-13, masterprogram, reguleres av forskrift om høyere utdanning § 4-7. Som følge av dette må søkeren i tillegg til generell studiekompetanse, kunne dokumentere minimum 35 skolepoeng samt et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 4,0 i matematikk (224 timer).
For lektorutdanning som inneholder matematikk eller naturfag, gjelder i tillegg realfagskravet: Ett av fagene matematikk R1 eller (S1+S2) og én av fagkombinasjonene matematikk (R1+R2)/fysikk (1+2)/kjemi (1+2)/biologi (1+2)/informasjonsteknologi (1+2)/geofag (1+2)/teknologi og forskningslære (1+2), eller tilsvarende.
For lektorutdanning som inneholder språkfag, gjelder følgende:
Engelsk: Engelskkunnskaper utover minstekravet (Vg1) i studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole.
Fremmedspråk: Det kreves gode forkunnskaper i 2. fremmedspråk, og undervisningen forutsetter språkferdigheter tilsvarende nivå 2 fra videregående skole.
Studiet er en integrert lektorutdanning som er underlagt Forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8-13 som ble vedtatt våren 2013 og Nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8-13.
Studiet er satt sammen av to skolefag, der fag 1 har et omfang på 180 studiepoeng og fag 2 60 studiepoeng. Fullført studium gir undervisningskompetanse i disse skolefagene på trinn 8-13.
Studiet inneholder også et profesjonsfag (pedagogikk, fagdidaktikk og praksis) på 60 studiepoeng. Det inngår obligatorisk praksis i de fire første studieårene.
I UiAs modell gis studentene mulighet til å:
For å sikre helhet og sammenheng i studiet, og for å utvikle profesjonstilhørigheten, skal lektorstudentene ha kontakt med skoleverket og jevnlig erfaringsutveksling gjennom hele studieløpet. De to første årene gjennomføres profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk i tilknytning til praksisperiodene.
1. sem | Lektorutdanning 8-13, fagvalg 1. studieår (1/2) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRA044-1 (1/2) Praksis lektorutdanning trinn 8-13 0 sp | ||||||||||||
2. sem | Lektorutdanning 8-13, fagvalg 1. studieår (2/2) | |||||||||||
PRA044-1 (2/2) Praksis lektorutdanning trinn 8-13 0 sp | ||||||||||||
3. sem | Lektorutdanning 8-13, fagvalg 2. studieår (1/2) | |||||||||||
PRA045-1 (1/2) Praksis lektorutdanning trinn 8-13 0 sp | ||||||||||||
4. sem | Lektorutdanning 8-13, fagvalg 2. studieår (2/2) | |||||||||||
PRA045-1 (2/2) Praksis lektorutdanning trinn 8-13 0 sp | ||||||||||||
5. sem | Profesjonsfag, fagdidaktikk i masterfag (fag 1) (1/3) | Profesjonsfag, fagdidaktikk i årsenhet (fag 2) (1/2) | ||||||||||
PRA046-1 Praksis lektorutdanning trinn 8-13 0 sp | ||||||||||||
6. sem | Profesjonsfag, fagdidaktikk i masterfag (fag 1) (2/3) | |||||||||||
7. sem | ||||||||||||
8. sem | Profesjonsfag, fagdidaktikk i årsenhet (fag 2) (2/2) | |||||||||||
PRA047-1 Praksis lektorutdanning trinn 8-13 0 sp | ||||||||||||
9. sem | Profesjonsfag, fagdidaktikk i masterfag (fag 1) (3/3) | |||||||||||
10. sem |
Kunnskap
Kandidaten
Ferdigheter
Kandidaten
Generell kompetanse
Kandidaten
Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt, med veiledning. I enkelte emner inngår det også undervisning i laboratorium og i felt. I noen emner vil det være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Praksisopplæring
Det er obligatorisk veiledet og vurdert praksisopplæring gjennom hele studieprogrammet. Omfanget av praksisopplæringen er 100 hele dager fordelt over fire år, 10 dager i hvert av de fire første semestrene og 30 dager i 5. og 8. semester.
Praksisemnene har en tydelig progresjon og er knyttet til ulike deler av skolens virksomhet. Praksisopplæringen finner sted på utvalgte partnerskoler. I 8. semester kan det gis mulighet for gjennomføring av praksis i utlandet på institusjoner som universitetet samarbeider med. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonaliseringhttp://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering
Vitenskapelig arbeid
I tredje studieår skal studentene utarbeide en selvstendig bacheloroppgave der de viser innsikt i forskning og vitenskapelig metode, samt ferdigheter i akademisk skriving. Bacheloroppgaven er en del av fordypningen i fag 1.
I femte studieår inngår en masteroppgave på 30-45 studiepoeng. Masteroppgaven skal være et selvstendig, vitenskapelig arbeid med et faglig eller fagdidaktisk tema. Masteroppgaven kan være en videreføring av bacheloroppgaven, den kan ta utgangspunkt i innsamlet materiale fra tidligere praksisperioder, eller være uavhengig av tidligere arbeid og praksis i studiet.
Studentene skal gjennom studiet møte ulike eksamens- og vurderingsordninger, både i form av underveis- og sluttvurdering. Studentene vurderes i fagene og i praksis på grunnlag av formuleringene av læringsutbytte som er nedfelt i de enkelte emnebeskrivelsene.
Det benyttes graderte karakterer i fagemnene og Bestått/Ikke bestått i praksisemnene.
Praksiskravene må til enhver tid være oppfylt for å kunne gå videre i studiet.
Studenten må ha fullført og bestått 45 studiepoeng for å kunne starte på det andre studieåret.
Studenten må ha fullført og bestått 105 studiepoeng for å kunne starte på det tredje studieåret.
Studenten må ha fullført og bestått 165 studiepoeng, hvorav 30 studiepoeng profesjonsfag og bacheloroppgaven, for å kunne starte på det fjerde studieåret.
Studenten må ha fullført og bestått 225 studiepoeng, hvorav 60 studiepoeng profesjonsfag, for å kunne starte på det femte studieåret.
Før studenten starter på masteroppgaven, lages en kontrakt for veiledning og gjennomføring av denne. For mer informasjon sjekk aktuelt masterfag.
Studiet kvalifiserer for undervisning i to skolefag på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring.
Studiet kvalifiserer også for stillinger som lærerutdanner innen universitets- og høgskolesektoren og gir grunnlag for andre typer stillinger innenfor utdanningssektoren eller relatert til denne.
Studiet gir et godt grunnlag for videre fordypning innenfor aktuelle problemstillinger, for eksempel som grunnlag for en doktorgrad.
Politiattest må fremlegges første uken av studiet.
Studentene må også dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier (hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land).
Det vises til forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden
300
Heltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning