Faglig grunnlag for opptak til masterprogrammet er bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng) og minimum ett års ansiennitet som autorisert sykepleier i 100 prosent stilling.
Opptakskravene er fastsatt med grunnlag i Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-04-09-1146. Opptak skjer etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Studieprogrammet i helsesykepleie skal kvalifisere kandidater som kan utøve helsefremmende, (sykdoms-) forebyggende og endringsfokusert arbeid på individ-, gruppe-, system- og samfunnsnivå. Studieprogrammet er praksisnært og forskningsbasert, og skal møte samfunnets krav om likeverdige og kunnskapsbaserte tjenester. Etter endt utdanning skal kandidaten kunne bidra til en bærekraftig utvikling av helsetjenesten i takt med demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer.
Hovedmålgruppen for helsesykepleiers virke er barn, unge og deres familier. Studiet skal sette kandidatene i stand til å fremme gode helsevalg, mestring og livskvalitet, samt bidra til å tidlig identifisere skjevutvikling, omsorgssvikt og sykdom. En helsesykepleier skal kunne iverksette endringstiltak og henvise videre ved behov. Studiet skal bidra til at kandidatene er sentrale aktører i kommunens folkehelse- og smittevernarbeid og kan være en premissleverandør på helsefaglige og helsepolitiske områder. Etter endt utdanning skal kandidatene kunne bidra til utvikling av likeverdige tjenestetilbud. Dette innebærer å kunne arbeide kultursensitivt og sikre tilrettelagte språklige og kulturelle tjenester.
Etter endt studium skal kandidatene kunne ta ansvar for og gjør selvstendige, systematiske kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger. Kandidatene skal også delta i arbeidet med å sikre kvalitet og brukermedvirkning. Videre skal kandidatene kunne vurdere kritisk endringsarbeid, og endre egen praksis når det er hensiktsmessig. Kandidatene skal etter studiet bidra til å skape trygge relasjoner gjennom kommunikasjon, veiledning og tverrfaglig samarbeid. Dette fordrer utøvelse av faglig skjønn i tråd med yrkesetiske retningslinjer, herunder bevissthet om makt.
Masteroppgaven er en sentral del av studiet og er et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor helsesykepleie, der studenten må benytte relevant forskning og får mulighet til å bidra til forsknings- og fagutviklingsarbeid.
Programmet bygger på Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
1. sem | SY-434-1 Folkehelsearbeid 10 sp | SYP432-1 (1/2) Praksisstudier i helsesykepleie 7,5 sp | SY-435-1 (1/2) Barn, unge og deres familier 12,5 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | SYP432-1 (2/2) Praksisstudier i helsesykepleie 7,5 sp | SY-435-1 (2/2) Barn, unge og deres familier 12,5 sp | SY-436-1 Kommunikasjon, relasjon og samhandling 10 sp | |||||||||
3. sem | SY-437-1 Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon 10 sp | SY-438-1 Vitenskapsteori 5 sp | SY-440-1 Forskningsmetode 15 sp | |||||||||
4. sem | SY-439-1 Masteroppgave 30 sp |
Kunnskap
Kandidaten:
Ferdigheter
Kandidaten:
Generell kompetanse
Kandidaten:
I masterprogrammet legges det til rette for faglig utvikling slik at studentene i løpet av studiet kan utvikle profesjonell kompetanse og identitet som helsesykepleier. Studiet legger vekt på integrering av teoretisk kunnskap og klinisk erfaring og vektlegger varierte undervisnings- og læringsformer.
Et bredt spekter av lærings- og undervisningsformer tas i bruk for læring av praktisk og teoretisk kunnskap, både i campusbaserte og praktiske studier. Det benyttes ulike former for studentaktive metoder og forelesninger. Dette inkluderer utstrakt bruk av gruppearbeid, hospitering, simulering, rollespill, øvelser og obligatorisk innlevering av oppgaver (individuelle og i grupper).
Ved at studentene møtes som ansvarlige deltakere i egen læring, legges det til rette for et læringsmiljø preget av sosialt og akademisk fellesskap mellom studenter, lærere og praksisveiledere.
I kliniske studier vil fokus være på funksjonsdyktighet og handlingskompetanse i forhold til helsesykepleiers ansvarsområde. Studentene skal utvikle kompetanse i å drive kunnskapsbasert praksis. De praktiske studiene er veiledede i den forstand at hver student følges opp av praksisveileder ved praksisstedet og praksislærer fra universitetet.
Det benyttes varierte vurderingsformer for å sikre sammenheng med de ulike emnenes læringsutbytte og arbeidsformer, og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen.
Teoretiske emner vurderes gjennom skoleeksamen eller hjemmeeksamen individuelt eller i grupper.
Kliniske studier vurderes i ulike formelle samtaler som beskrives utfyllende i emneheftene for masterprogrammet. De formelle samtalene er samtaler mellom student, lærer og praksisveileder og har til hensikt å gi en vurdering av studenten i forhold til oppsatt læringsutbytte. Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på minimum 90 % og godkjente arbeidskrav før kliniske studier kan godkjennes.
Det gis gradert karakter på den skriftlige masteroppgaven, som må være vurdert til bestått karakter før studenten kan forsvare oppgaven muntlig. Karakteren kan justeres etter muntlig høring.
For mer informasjon om karakterskala og retningslinjer ved eksamen, se Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-22-833.
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus, men også gjennom bilaterale avtaler med universiteter i land utenom EU, for eksempel i Afrika, Australia og USA. Utveksling kan foregå blant annet i forbindelse med gjennomføring av masteroppgaven, men det kan også legges til rette for utveksling på andre tidspunkter. Studenter kan delta i ordningen med internasjonalt sertifikat; International Certificate of Learning (CIL).
Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk. I noen emner kan deler av undervisningen foregå på engelsk, og i emnene inngår engelskspråklig pensum.
Alle emner må være bestått før arbeidet med masteroppgaven kan starte opp.
Se ellers den enkelte emnebeskrivelse.
En skriftlig prosjektplan for mastergradsprosjektet skal være godkjent før oppstart av arbeidet med masteroppgaven. Prosjektplanen må følge retningslinjer som er beskrevet i masterhåndboken.
Masterutdanning (120 sp) i helsesykepleie kvalifiserer for å arbeide helsefremmende og forebyggende med barn, ungdom og familier, og med nettverks- og miljøarbeid. Annet aktuelt arbeid er stillinger innenfor undervisning, fagutvikling eller ledelse.
Mastergraden kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudier.
Studenter som avslutter studiet uten å gjennomføre masteroppgaven, oppfyller krav om ansettelse som helsesykepleier.
Teoriundervisningen kan være fordelt mellom Kristiansand og Grimstad. De kliniske studiene gjennomføres i samarbeid med de kommunale helsetjenestene i regionen.
Før deltakelse i kliniske studier må studentene fylle ut egenerklæring om kontroll av MRSA (Meticillinresistente gule stafylokokker) og tuberkulose. Hvis praksisstedets retningslinjer krever det, må studenten gjennomgå og dokumentere MRSA-undersøkelse og/eller tuberkuloseundersøkelse. Nærmere opplysninger om kravene er publisert her: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-helse-og-idrettsvitenskap/medisinske-krav-og-vaksinasjon
Studentene må legge frem politiattest ved opptak til studiet. Merknad på politiattesten kan føre til at studenter ikke får delta i praksisopplæring eller klinisk undervisning.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap