Generell studiekompetanse og
enten
eller
Karakterkravet i matematikk gjelder ikke for søkere som kan dokumentere bestått programfag i matematikk (for eksempel matematikk S1 og R1) med et omfang på minst 140 årstimer eller tilsvarende. Se § 4-7 i forskrift om opptak til høgere utdanning: https://lovdata.no/forskrift/2017-01-06-13/%C2%A74-7.
Programplanen bygger på forskrift om rammeplan og nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10.
Universitetet i Agder skal utdanne lærere som har inngående faglig og didaktisk kompetanse og som kan møte barn og voksne i skolen på en tillitvekkende måte. Studiet skal ruste studentene for kontinuerlig utvikling av en profesjonsidentitet. Som fremtidige lærere skal de bidra til å videreutvikle skolen som en institusjon for danning og læring i et demokratisk og mangfoldig samfunn. Studiet skal også gi internasjonale perspektiver, sette lærerprofesjonen inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng og bidra til kritisk refleksjon og profesjonsforståelse. Grunnskolelærerstudiet er et integrert, profesjonsrettet studium basert på forskning og erfaringskunnskap.
Internasjonalisering
Internasjonalisering i studiet skjer i form av studieturer til utlandet, studentutveksling, opplegg sammen med innreisende internasjonale studenter, bidrag fra studenter som har vært på utveksling og tverrfaglig dag med fokus på mangfold. Studentene skal også ha engelskspråklig pensum, få kjennskap til andre lands utdanningssystemer og møte utenlandske forelesere.
Fagene i utdanningen
Alle undervisningsfagene skal være profesjonsrettede lærerutdanningsfag, omfatte fagdidaktikk og praksis og svare til et skolefag i gjeldende læreplan for grunnskolen. I tillegg skal fagene omfatte tilpasset opplæring, vurdering og grunnleggende ferdigheter. Faget pedagogikk og elevkunnskap (60 studiepoeng) er obligatorisk. Utdanningen omfatter to til tre undervisningsfag. Alle studenter skal ha minst 60 studiepoeng i minst to av undervisningsfagene.
I den valgfrie delen kan studentene velge enten 180 studiepoeng undervisningsfag eller 150 studiepoeng undervisningsfag og 30 studiepoeng skolerelevant fag/internasjonalt semester, avhengig av hvilken masterspesialisering som velges.
Studentene kan velge masterfordypning i norsk, matematikk, engelsk, kroppsøving, KRLE, samfunnsfag, kunst og håndverk og mat og helse. KRLE og samfunnsfag alternerer med opptak hvert andre år. Kunst og håndverk og mat og helse alternerer med opptak hvert andre år.
Praksisstudiet
Praksisstudiet består av minimum 110 dager veiledet, variert og vurdert praksis fordelt over fire av årene. Minst 105 dager gjennomføres i grunnskolen og inntil fem dager kan legges til videregående skole, med vekt på overgang mellom skoleslagene. I tillegg kommer fem dager tilrettelagt observasjon i grunnskolen 1. studieår. Praksisstudiet er en integrert del av pedagogikk og elevkunnskap og undervisningsfagene i utdanningen. Det er tydelig progresjon i praksisstudiet med stigende krav til egenferdighet og evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse.
Praksisstudiet skal fordeles på høyere og lavere årstrinn på grunnskolens trinn 5-10 og være tilpasset studentenes fagvalg.
Praksisstudiet gjennomføres på UiAs partnerskoler i Agder. Ved UiA samarbeider lærerutdannere fra campus og praksisfelt gjennom hele utdanningen for å skape en utdanning hvor fagstudiene er profesjonsrettet og praksisnære og praksisstudiet er teoriforankret og forskningsbasert. Det er etablert flere møteplasser for å få til en slik profilering:
Gjennomgående dimensjoner, helhet og progresjon
Studiet legger vekt på helhet, sammenheng og progresjon. Seks dimensjoner i studieprogrammet vies spesiell oppmerksomhet og ivaretas gjennom studieløpet, fremstilt i modellen Agdertrappa (se www.uia.no/agdertrappa). Gjennom fagstudier, praksisstudiet, kurs, verksted og digitale læringsmoduler blir det arbeidet med innhold i de ulike dimensjonene. På denne måten ivaretas progresjon og sammenheng innenfor viktige områder, samt fagovergripende tema som nevnes i § 4 i forskrift om rammeplan.
Forventet studieinnsats - læringsmiljø
Arbeidsomfanget i et studieår er 1600-1800 timer. En stor del av studiet er organiserte læringsaktiviteter og foregår på campus/praksisskolene. Det forventes at studentene er engasjerte og deltar aktivt i slike læringsaktiviteter. Gjennom øvinger, dialog og samhandling med faglærere, praksislærere, medstudenter og elever utvikles profesjonskompetanse og lærerdyktighet. Aktiv deltakelse er avgjørende for et godt læringsmiljø mellom studentene, noe som er eksemplarisk for yrket de kvalifiserer seg for. Studiet legger også i stor grad opp til at studentene må arbeide selvstendig med ulike typer oppgaver og forberedelser, noe som kjennetegner den profesjonelle lærer. Gjennom studiet vil det bli fokusert på studieinnsats, læringsmiljø og egen profesjonell utvikling.
Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisning i alle emner i grunnskolelærerutdanningene i syklus 1 (1. - 3. studieår). Fravær utover 30 % kan innvilges ved særskilt tungtveiende grunner og dersom studenten kan dokumentere tilsvarende kunnskaper (kompensatorisk(e) arbeidskrav), jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 41.3.
1. sem | Fagvalg for 1. og 3. semester (1/2) | PED157-1 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom 15 sp | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRA2-101-1 Praksisstudium, 1.studieår, høst 0 sp | ||||||||||||||||||||
2. sem | Fagvalg for 2. og 5. semester (1/2) | |||||||||||||||||||
PRA2-102-1 Praksisstudium, 1.studieår, vår 0 sp | ||||||||||||||||||||
3. sem | Fagvalg for 1. og 3. semester (2/2) | PED160-1 Elevens faglige, sosiale og personlige utvikling og læring i et mangfoldig klasserom 15 sp | ||||||||||||||||||
PRA2-201-1 Praksisstudium, 2.studieår, høst 0 sp | ||||||||||||||||||||
4. sem | Fagvalg for 2. og 5. semester (2/2) |
Fagvalg for 4. semester
|
||||||||||||||||||
5. sem | ||||||||||||||||||||
PRA2-301-1 Praksisstudium, 3.studieår, høst 0 sp | ||||||||||||||||||||
6. sem | Fagvalg for 6. semester | |||||||||||||||||||
PRA2-302-1 Praksisstudium, 3.studieår, vår 0 sp | ||||||||||||||||||||
7. sem |
Valg av masterfag (1/3)
|
|||||||||||||||||||
PRA2-401-1 (1/2) Praksisstudium, 4. studieår, høst og vår 0 sp | ||||||||||||||||||||
8. sem | Valg av masterfag (2/3) | PED428-1 Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (trinn 5-10) 15 sp | ||||||||||||||||||
PRA2-401-1 (2/2) Praksisstudium, 4. studieår, høst og vår 0 sp | ||||||||||||||||||||
9. sem | Valg av masterfag (3/3) | PED429-1 Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (trinn 5-10) 15 sp | ||||||||||||||||||
10. sem |
Samfunnsfag og KRLE alternerer med opptak annet hvert år. Samfunnsfag tilbys som masterfordypning for kullet med opptak høsten 2017. Masterfordypning i KRLE tilbys for kullet med opptak høsten 2018, deretter tilbys samfunnsfag til kull 2019 osv. Dette stiller krav til at studenter som ønsker å velge en masterfordypning med alternering, må følge ordinært studieløp for å unngå forsinkelser i studiet.
Kunst og håndverk og Mat og helse alternerer med opptak annet hvert år. Mat og helse tilbys som masterfordypning for kullet med opptak høsten 2017. Masterfordypning i kunst og håndverk tilbys for kullet med opptak høsten 2018, deretter mat og helse til kull 2019 osv. Dette stiller krav til at studenter som ønsker å velge en masterfordypning med alternering, må følge ordinært studieløp for å unngå forsinkelser i studiet.
Kandidaten skal etter fullført grunnskolelærerutdanning ha følgende samlede læringsutbytte:
KUNNSKAP
Kandidaten
FERDIGHETER
Kandidaten
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
Fagstudiene på campus skal være eksemplariske i den forstand at studentene møter et bredt spekter av arbeidsformer som er relevante for senere yrkesutøvelse. Bruk av digitale læringsverktøy skal være en del av alle fagene. Studentene vil bli utfordret på å reise problemstillinger og gi eksempler fra den praktiske skolehverdagen de møter, og vurdere dem i lys av pedagogisk og didaktisk teori. I studiet brukes rollespill, øvinger, film, autentiske elevprodukter o.l og lærerutdannere fra praksisfeltet bidrar inn i undervisning med eksempler på arbeidsmåter og læremidler i de ulike fagene.
Lærerutdannere i praksisfeltet har en viktig oppgave som modeller og mentorer. Dette innebærer modellering og refleksjon rundt sentrale læreroppgaver. Det innebærer også at praksislærer viser hvordan teori/forskningsbasert kunnskap og erfaringskunnskap anvendes for å planlegge og vurdere ulike læreroppgaver.
Vitenskapsteori og metode, FoU-oppgave og masteroppgave
Det er viktig at framtidige lærere har kompetanse til å kunne orientere seg i aktuell skoleforskning, reflektere over denne og kunne ta ny kunnskap i bruk – «forskende lærere». Studenten må derfor tilegne seg ferdigheter til å finne, forstå, vurdere, anvende og bidra til forskning. Studenten vil underveis i studiet øve opp evner til å forske på profesjonsutøvelsen fra ulike perspektiver. For å oppnå disse målsettingene introduseres vitenskapsteori og metode allerede i 1. studieår og behandles på ulike måter gjennom hele studieløpet. Trappemodellen ovenfor viser skjematisk progresjon innenfor temaet, og de enkelte emnebeskrivelser i fag og praksis utdyper dette nærmere.
I tredje studieår skal studentene utarbeide en selvstendig FoU-oppgave der de viser innsikt i forskning og vitenskapelig metode samt ferdigheter i akademisk skriving. Formålet med oppgaven er at studentene i sitt kommende yrkesliv skal være i stand til å kartlegge, vurdere og sette inn tiltak i egen klasse for å bedre egne elevers læring. For å forberede FoU-oppgaven vil pedagogikk og elevkunnskap i 2. studieår gi en enkel innføring i vitenskapsteori og metode, med vekt på metoder som er aktuelle for den «forskende lærer». FoU-oppgaven må være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven.
I 5. studieår skal studentene skrive en profesjonsrettet og praksisorientert masteroppgave på 30 studiepoeng. For å forberede denne oppgaven vil studentene få et emne i vitenskapsteori og metode som er tilpasset masterfordypningen de tar. Masteroppgaven i undervisningsfag skal ha solid forankring i fag og fagdidaktikk, og kan i tillegg omfatte elementer fra pedagogikk og spesialpedagogikk.
Det legges til rette for at studenter kan ha et semester ved en utdanningsinstitusjon i utlandet i 4. semester. UiA har inngått utvekslingsavtaler med en rekke institusjoner. For mer informasjon se: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering.
UiA har også samarbeid med noen skoler om mulighet for praksisstudium utenlands. Tilbudet vil variere ut fra studentenes fagvalg.
Vilkår for å kunne fortsette i 3. studieår
Studenten må ha fullført og bestått minimum 90 studiepoeng, inkludert 60 studiepoeng fra første studieår.
Vilkår for å kunne fortsette i 4. studieår
Studenten må ha fullført og bestått minimum 150 studiepoeng inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap og 60 studiepoeng i masterfaget. Kurs i profesjonsskriving for lærere må være godkjent for studenter med engelsk eller matematikk i sin fagkrets.
Vilkår for å kunne fortsette i 5. studieår
Studenten må ha bestått FoU-oppgaven for å kunne begynne på masteroppgaven.
Studiet kvalifiserer for arbeid med elevene på 5.-10. trinn i grunnskolen.
Fullført studium gir også grunnlag for opptak til videre studier på ph.d.-nivå. Opptak til slike studier vil kunne kreve tilleggseksamener.
UiA har også et bredt etter- og videreutdanningstilbud for lærere.
Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering, jf forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30. juni 2006.
Ved opptak må søkere legge fram politiattest.
Studentene må også dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land.
Annet
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d. Se nærmere informasjon om kravene til egen PC og Mac: www.uia.no/student/it-hjelp/krav-til-studenters-datamaskin
300
Heltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning