Bachelorprogram i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning eller annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som barnevernspedagog, grunnskolelærer/allmennlærer eller faglærer eller andre pedagogiske utdanninger med praksis som er likeverdig med disse utdanningsløpene.
Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=forskrift%20om%20opptak%20til%20studier
Masterprogram i barnehagekunnskap er et studium som skal møte et behov for økt kompetanse i barnehagefeltet. Hensikten er å styrke den forskningsbaserte kunnskapen om barn i barnehagealder, om barndommens innhold, barnehagen som institusjon og barnehagelæreren som profesjonell aktør. Studenten skal gjennom studiet lære å forholde seg kritisk til og anvende forskningsbasert kunnskap for å lede og være en pådriver for faglig utviklingsarbeid i barnehage og barnehagerelaterte yrker. Studiet skal bidra til at studenten kan analysere og kritisk drøfte hvordan ulike forståelser av lek og læring kan få konsekvenser for valg av praksiser i barnehager. Tverrprofesjonelt samarbeid er en sentral del av barnehagelærerens samfunnsmandat, og det legges derfor opp til at studentene vil møte studenter fra andre profesjoner i enkelte av emnene.
Masterprogrammets vitensgrunnlag hentes fra tverrfaglig forskning på barnehage, barn og barndom. I studiet vektlegges forskning på barnets ulike subjektposisjoner, hvordan barnehagelærerens faglige skjønn får konsekvenser for barns hverdagsliv og barns relasjoner med jevnaldrende og voksne. Vitensgrunnlaget hentes også fra barne- og barndomsforskning og har et analytisk fokus på hvordan barndom og barns hverdagsliv er forankret og konstrueres i en politisk, samfunnsmessig, historisk og kulturell kontekst.
Masterprogrammet består av fire obligatoriske emner: Barndom, oppvekst og institusjonskulturer, Lek, læring og barns meningsskaping, Mangfold og livsmestring og Barnehagens læringsmiljø. Studiet har i tillegg flere valgfrie emner som studentene kan velge mellom. Med bakgrunn i disse emnene skal studenten skrive en masteroppgave på 30 studiepoeng. Mangfold og livsmestring bygger på temaer som belyses i emnet Barndom, oppvekst og institusjonskulturer. Emnet Barnehagens læringsmiljø bygger på temaer i emnet Lek, læring og barns meningsskaping. Det er derfor en fordel om studentene tar emnene i denne rekkefølgen.
1. sem | PED423-1 Barndom, oppvekst og institusjonskulturer 15 sp | KF-405-1 Lek, læring og barns meningsskaping 15 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | PED519-1 Vitenskapsteori og forskningsmetoder 15 sp | SV-421-1 Mangfold og livsmestring 15 sp | ||||||||||
3. sem | PED534-1 Barnehagens læringsmiljø 15 sp | Valgemner | ||||||||||
4. sem | PED536-1 Masteroppgave 30 sp |
Kunnskap:
Etter endt studium skal studenten:
Ferdigheter:
Etter endt studium skal studenten:
Generell kompetanse:
Etter endt studium skal studenten:
Studiet kvalifiserer for ledende stillinger innenfor barne- og barnehagefaglig område, primært på enhets-, kommunalt, regionalt eller statlig nivå. Fagstilling innenfor administrasjon, organisasjon og ledelse i frivillig sektor, offentlige og private organisasjoner, eller opplæringsvirksomhet og kompetanseutvikling som stiller barnehagefaglige og barnefaglige kunnskapskrav. Evaluerings-, utrednings- og forskningsarbeid, eller undervisning, i videregående skole (som innenfor barne- og ungdomsarbeiderutdanningen), høgskole og universitet.
Fullført mastergrad i barnehagekunnskap kan kvalifisere for opptak på ph.d.-spesialisering i pedagogikk og ph.d.-spesialisering i samfunnsvitenskap ved Universitetet i Agder.
120
Heltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning