Faglig grunnlag for opptak til masterprogrammet er bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng) og minimum tilsvarende to års relevant erfaring som autorisert sykepleier i løpet av de siste seks årene.
Opptak skjer etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia).
1. sem | SY-429-1 (1/2) Sykdomslære og farmakologi 15 sp | SY-431-1 Sykepleie, helse og samfunn 10 sp | SY-430-1 Vitenskapsteori 5 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | SY-429-1 (2/2) Sykdomslære og farmakologi 5 sp | SY-432-1 Systematisk-klinisk helsevurdering 10 sp | SY-428-1 Kartlegging 5 sp | SY-433-1 Forskningsmetode 10 sp | ||||||||
3. sem | SY-502-1 (1/2) Masteroppgave 15 sp | SY-500-1 Komplekse pasientsituasjoner og forløp 15 sp | ||||||||||
4. sem | SY-502-1 (2/2) Masteroppgave 15 sp | SY-501-1 Faglig lederskap og innovasjon 15 sp |
Det er mulighet for utveksling i forbindelse med gjennomføring av masteroppgaven.
Det inngår praksisstudier i følgende emner:
SY-428-1 Kartlegging
SY-432-1 Systematisk-klinisk helsevurdering
SY-500-1 Komplekse pasientsituasjoner og forløp
SY-501-1 Faglig lederskap og innovasjon
Læringsutbytte beskriver kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten skal ha etter fullført utdanning i avansert klinisk allmennsykepleie og som sikrer funksjonsdyktighet og faglig forsvarlig sykepleie til aktuelle pasientgrupper.
De ulike kompetanseområdene som læringsutbyttet dekker er nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i avansert klinisk allmennsykepleie og omfatter følgende fire områder:
Det forventes at kandidaten etter fullført masterprogram i avansert klinisk allmennsykepleie:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Læringssyn
Studiet bygger på et sosiokulturelt læringssyn som vektlegger læring som felles virksomhet og som sosial praksis. Læring forutsetter at studenten jobber selvstendig, samtidig skjer læring også i samhandling med andre, i et læringsfellesskap der både medstudenter, lærere og andre inngår.
Arbeidsformer
Studiet legger vekt på integrering av teoretisk kunnskap og klinisk erfaring og vektlegger varierte undervisnings- og arbeidsmåter og tett oppfølging av den enkelte student. Det gis tilbakemeldinger underveis i form av ulike evalueringssamtaler, flere mindre eksamener samt innlevering av oppgaver. Det benyttes ulike former for studentaktive metoder som gruppearbeid, seminar-, refleksjons- og veiledningsgrupper, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier og selvstudium. I tillegg gis det forelesninger. I arbeidet med masteroppgaven deltar studentene i veiledningsgrupper og seminarer. Her legges det særlig vekt på progresjon i arbeidet med masteroppgaven, blant annet gjennom presentasjon av problemstilling og metodevalg med respons fra medstudenter og lærere.
Sykepleiefaget og sykepleievitenskapen er i stor grad internasjonal, noe som gjenspeiles i kunnskapsgrunnlaget i utdanningen. Tema av internasjonal karakter tas opp i begge studieår. I noen av emnene kan deler av undervisningen foregå på engelsk og litteratur på engelsk inngår.
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus, men også gjennom bilaterale avtaler med universiteter i land utenom EU, for eksempel i Afrika, Australia og USA. Det er lagt opp til at studentene kan søke om å skrive masteroppgaven i forbindelse med utveksling. Det åpnes for innreisende studenter med studieprogram med tilsvarende innhold og nivå.
Emner i 1. semester må være bestått før undervisning og vurdering i emner i 3. semester. Emner i 2. semester må være bestått før undervisning og vurdering i emner i 4. semester. Emnene i vitenskapsteori og forskningsmetode må være bestått før studenten kan få veiledning på masteroppgaven. Alle emner må være bestått før masteroppgaven kan leveres.
En skriftlig prosjektplan for mastergradsprosjektet skal være levert i løpet av andre semester i studiet. Arbeidet med masteroppgaven kan ikke starte før prosjektplanen er godkjent. Prosjektplanen må følge retningslinjer som er beskrevet i masterhåndboken.
Se ellers den enkelte emnebeskrivelse.
Kompetansen til en sykepleier med masterutdanning i avansert klinisk allmennsykepleie er relevant for en rekke tjenester i kommunale helse- og omsorgstjenester. Aktuelle arbeidssteder kan være innenfor hjemmetjenesten, kommunal akutt døgnenhet, sykehjem og andre kommunale institusjoner, ulike team i kommunene (innsatsteam, spesialiserte team som for eksempel palliative, demens), legevakttjenester, etc. Annet aktuelt arbeid er undervisning, forskning, fagutvikling i helsetjenestene eller vitenskapelige stillinger ved universiteter og høgskoler, samt lederstillinger.
Studiet kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudier.
Teoriundervisningen er fordelt mellom Kristiansand og Grimstad. De kliniske studiene gjennomføres i samarbeid med helsetjenestene i regionen.
Før deltakelse i praksisstudier må studentene fylle ut egenerklæring om kontroll av MRSA (Meticillinresistente gule stafylokokker) og tuberkulose. Hvis praksisstedets retningslinjer krever det, må studenten gjennomgå og dokumentere MRSA-undersøkelse og/eller tuberkuloseundersøkelse. Nærmere opplysninger gis ved studiestart. Se informasjon om medisinske krav og vaksinasjon her: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-helse-og-idrettsvitenskap/medisinske-krav-og-vaksinasjon.
Studentene må legge frem politiattest ved opptak til studiet. Merknad på politiattesten kan føre til at studenter ikke får delta i praksisopplæring eller klinisk undervisning.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
120
Heltid
Grimstad Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap