Programplanen bygger på forskriften om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og trinn 5-10 og de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7.
Studiet er et heltidsstudium, og det faglige innholdet er rettet mot arbeid i grunnskolens 1.-7. trinn. Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 skal normalt omfatte minimum fire undervisningsfag, der minst ett av fagene skal være på 60 studiepoeng og de andre fagene må være på minimum 30 studiepoeng. Et undervisningsfag i 4. studieår kan erstattes av ett skolerelevant fag på 30 studiepoeng.
Faget pedagogikk og elevkunnskap (60 studiepoeng) og skolefagene matematikk (30 studiepoeng) og norsk (30 studiepoeng) er obligatoriske. I den valgfrie delen kan en velge enten 120 studiepoeng undervisningsfag, eller 90 studiepoeng undervisningsfag og 30 studiepoeng undervisningsrelevant fag. Det tas forbehold om at enkelte studier i den valgfrie delen ikke vil bli igangsatt. Enkelte emner har begrenset antall studieplasser og dersom det blir flere søkere enn plasser, kan det bli aktuelt med rangering. Obligatorisk praksis, med et samlet omfang på 100 dager, inngår i studiet gjennom alle fire år med stigende krav til egenferdighet.
Arbeidsomfanget i et studieår er 1600 timer, inkludert fagemner og praksis.
De nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene legger opp til en utdanning som utfordrer studentene både på kunnskap og ferdigheter. Innsikt i enkeltfag og utvikling av profesjonell bevissthet skal gå hånd i hånd gjennom hele utdanningen. Som basis for utdanningen ligger Universitetet i Agders strategiske plan som fordrer et fremtidsrettet perspektiv, der studentene utvikler bevissthet om globale utfordringer som bærekraftig utvikling, menneskerettigheter og demokratiske idealer. Internasjonalisering og multikulturalisme skal prege utdanningen både for de studentene som reiser ut og for de som tar hele utdanningen hjemme.
Utdanningen er forskningsbasert, og studentene skal utvikle fortrolighet til vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte. I et kritisk perspektiv skal studentene reflektere over de erfaringene de får både gjennom teoretisk og praktisk opplæring. Studentene skal utvikle egenferdighet i bruk av IKT og møte et bredt spekter av arbeidsmåter i studiet.
Gjennom de fire årene studiet varer, skal studentene utvikle seg fra en elevrolle, via en studentrolle til rollen som profesjonell utøver. En grunnskolelærer skal ivareta den enkelte elevs utvikling i de fem grunnleggende ferdighetene: lesing, skriving, regning, digital kompetanse og å uttrykke seg muntlig. På veien dit må studentene arbeide med egne ferdigheter gjennom de obligatoriske og valgte fagene. Universitetet i Agder har samhandling med regionen som et strategisk satsingsområde, og studentene vil i praksisperiodene møte et solid kvalifisert personale ved partnerskolene i regionen.
Studentene skal møte obligatoriske emner og valgemner. I tabellen over vises obligatoriske fag og fag til valg i de fire årene utdanningen varer.
Det åpnes for at studenter som ønsker overgang til 5-årig grunnskolelærerutdanning (masterprogram), kan få slik overgang etter 3. studieår innenfor enkelte skolefag og under visse forutsetninger.
Felles læringsutbytte for trinn 1-7 og trinn 5-10
Kunnskap
Den nyutdannede læreren har:
Ferdigheter
Den nyutdannede læreren kan:
Generell kompetanse:
Den nyutdannede læreren kan:
Læringsutbytte særskilt for trinn 1-7
Den nyutdannede læreren har:
Den praksisnære dimensjonen i utdanningen er tydelig. Studentene vil bli utfordret på å reise problemstillinger fra den praktiske skolehverdagen de møter, og vurdere dem i lys av pedagogisk og didaktisk teori. Utdanningen er eksemplarisk i den forstand at studentene skal møte et bredt spekter av arbeidsformer som de siden kan bruke i sin yrkesutøvelse.
Praksisopplæring
Det er obligatorisk veiledet og vurdert praksisopplæring gjennom hele studieprogrammet. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen. Omfanget av praksisopplæringen er 100 hele dager fordelt over alle fire år, 60 dager i løpet av de to første studieårene og 40 dager i løpet av de to siste studieårene. Praksisopplæringen er tett knyttet til pedagogikk og elevkunnskap og de andre undervisningsfagene. Praksisemnene har en tydelig progresjon og er knyttet til ulike deler av skolens virksomhet. Praksisopplæringen finner sted på utvalgte partnerskoler.
Vitenskapelig arbeid (bacheloroppgave)
I tredje studieår skal studentene utarbeide en selvstendig oppgave der de viser innsikt i forskning og vitenskapelig metode samt ferdigheter i akademisk skriving. Formålet med oppgaven er at studentene i sitt kommende yrkesliv skal være i stand til å kartlegge, vurdere og sette inn tiltak i egen klasse for å bedre elevenes læring. Bacheloroppgaven utgjør 15 studiepoeng av faget pedagogikk og elevkunnskap.
Studiet kvalifiserer for arbeid med de yngste elevene i alderen 6 - 13 år på 1.-7. trinn i grunnskolen.
Etter fire års grunnskolelærerutdanning er du kvalifisert for opptak til 2-årig GLU-master. Fullført studium gir også normalt grunnlag for opptak til masterprogram i pedagogikk, utdanningsvitenskap og lignende. Opptak til andre masterprogram vil vanligvis kreve tilleggseksamener.
UiA har også et bredt etter- og videreutdanningstilbud som er tilpasset deg som skal jobbe som lærer.
Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.
Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering, jf forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30. juni 2006.
Ved opptak må søkere legge fram politiattest.
Studenter som kommer fra eller har vært mer enn 3 måneder i land utenfor Vest-Europa, USA, Canada, Australia, New Zealand og Japan, plikter å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse.
240
Heltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning