Årsstudiet skal gi studentene en felles innføring i multimediedesign og visuell design, samt webpublisering og foto. Studentene kan i tillegg velge mellom to faglige profiler, Multimedieteknologi og -design, og Multimediedesign og video. Profilen Multimediedesign og -teknologi gir studenten en innføring i programmering, datateknikk og matematikk for multimedia. I profilen Multimediedesign og video får studenten en innføring i arbeid med video og lyd i multimedieproduksjoner.
Profilen Multimedieteknologi og -design tilsvarer første studieår av bachelorprogrammet i multimedieteknologi og -design.
1. sem | IKT årsstudium - valg av studieretning | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem |
KUNNSKAP
Etter fullført studium skal kandidaten:
- ha grunnleggende kunnskaper innen multimediedesign,
- ha grunnleggende kunnskaper innen webpublisering og formidling,
- ha grunnleggende kunnskaper om fotografering
- ha kunnskap om vestlig kunsthistorie fra 1800-tallet til samtiden
Kandidatene som har fullført profilen Multimedieteknologi og -design skal:
- ha matematiske kunnskaper til å kunne arbeide med transformasjoner og animasjon i grafisk databehandling
- ha generell innsikt i datamaskiner, operativsystemer, datakommunikasjon og datanettverk
Kandidatene som har fullført profilen Multimediedesign og video skal:
- ha grunnleggende kunnskaper om lyd- og videoproduksjon
FERDIGHETER
Etter fullført studium skal kandidaten:
- kunne bidra i produksjonen av interaktive og funksjonelle multimedieprodukter
- kunne kommunisere et budskap effektivt i web-sammenheng
- beherske moderne teknikker for produksjon og publikasjon av websider
- kunne anvende stillbildekamera
- kunne skape grafiske komposisjoner og gi et produkt visuell identitet
Kandidatene som har fullført profilen Multimedieteknologi og -design skal:
- beherske grunnleggende programmering og forstå de bakenforliggende algoritmer og
datastrukturer.
Kandidatene som har fullført profilen Multimediedesign og video skal:
- beherske grunnleggende lyd- og videoteknologi.
- kunne gjennomføre et multimedieprosjekt, individuelt eller i gruppe.
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført studium skal kandidaten:
- kunne arbeide selvstendig og i gruppe
- kunne formidle problemstillinger og løsninger, både muntlig og skriftlig
Arbeidsformene skal i tillegg til faglig utvikling, utvikle evne til praktisk problemløsing, samarbeid og kommunikasjon. Sentrale undervisningsformer som blir brukt er fellesforelesninger, gruppearbeid, nettbasert undervisning, selvstudium, gruppeøvinger og individuelle øvinger. Det er ikke frammøteplikt til de ordinære forelesningene, men enkelte emner kan ha obligatorisk frammøte. Dette kunngjøres spesielt. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet som hører med til studiet.
En del tid er timeplanfestet til øving og laboratoriearbeid. Dette er arrangert slik for at alle studenter skal ha tilgang til utstyr og/eller assistanse slik at øvingsarbeid kan utføres. Studentene må likevel regne med å arbeide utover den timeplanfestede tiden for å utføre oppgavene tilfredsstillende.
Studentene skal utarbeide, og hvert semester oppdatere, sin personlige utdanningsplan. Studentene forventes å ta fullt ansvar for egen læringssituasjon og progresjon i forhold til sin utdanningsplan.
Det er krav om obligatorisk HMS-kurs for studenter som tas opp på studieprogrammet.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
60
Heltid
Grimstad
Fakultet for teknologi og realfag