Studiet har stort fokus på utøving, og gir studenten innsikt i og kompetanse innenfor utøverrelaterte og musikkteoretiske emner. Studiet skal gi grunnlag for utøvende og skapende virksomhet innenfor det rytmiske feltet.
Studiet legger til rette for at studenten skal kunne utvikle seg som musiker innenfor mange områder, og gir mulighet til å jobbe med ulike musikkstiler, improvisasjon, komponering og låtskriving, instrumentalteknikk, bandutvikling, sound og egenart, studioarbeid og musikkteknologi. Teoriemnene bygger opp om utøvervirksomheten og de kreative prosessene. Gode instrumentale ferdigheter er en viktig forutsetning for å kunne formidle musikk, og studiet vektlegger arbeid med musikalitet, stilforståelse, innstudering og formidling av repertoar. Studiet gir også studentene undervisning i et instrument II, der studenten selv velger instrument.
Studenten søker opptak til én av bachelorprogrammets to spesialiseringer:
Med unntak av utøvende hovedområde, er emnene felles for de to spesialiseringene.
Om spesialiseringene:
Utøvende rytmisk
På spesialiseringen «Utøvende rytmisk» er studentens personlige uttrykk og musikalske identitet i fokus. Arbeid på hovedinstrument og i samspill utvikler studentens individuelle ferdigheter på sitt hovedinstrument. Gjennom videreutvikling av kunstneriske og tekniske ferdigheter forberedes studenten til å fungere som musiker på et profesjonelt nivå.
Låtskriver og artist
I spesialiseringen «Låtskriver og artist» arbeides det med ulike metoder innenfor låt- og tekstskriving som gir studenten verktøy og grunnlag til å skape og videreutvikle sin egen musikk og sin musikalske identitet. Utvikling av egenart og formidling av egen musikk er også sentralt i studiet.
I tredjes studieår skal studenten velge en fordypning, dette kan også være tema for bacheloroppgaven. Det tilbys fire ulike fordypningsemner: 1. MUR202 Elektronisk musikk fordypning (15 sp) 2. MUR206 Making Music (15 sp) 3. MUR207 Producing Music (15 sp)/ 4. MUR208 Performing Music (15 sp)
1. sem | Velg spesialisering | MUR123-1 (1/2) Praktisk Musikkteori 7,5 sp | MUR114-1 (1/2) Musikkhistorie 5 sp | MUR124-1 (1/2) Musikkteknologi 5 sp | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | MUR114-1 (2/2) Musikkhistorie 5 sp | MUR124-1 (2/2) Musikkteknologi 5 sp | MUR123-1 (2/2) Praktisk Musikkteori 7,5 sp | |||||||||||||||||
3. sem | MUR107-1 (1/2) Musikkvitenskapelig teori og metode 5 sp | MUR128-1 Komponering og Arrangering 5 sp | MUR127-1 Hørelære 5 sp | |||||||||||||||||
4. sem | MUR129-1 Entreprenørskap for utøvende musikere 5 sp | Valgemner 4. semester | MUR107-1 (2/2) Musikkvitenskapelig teori og metode 5 sp | |||||||||||||||||
5. sem | Fordypningsemner 5. semester | Valgemner 5. semester | ||||||||||||||||||
6. sem | MUR314-1 Bacheloroppgave 10 sp | Valgemner 6. semester |
Etter fullført studium skal kandidatene:
KUNNSKAP
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
I studiet benyttes ulike undervisnings- og læringsformer som individuell undervisning, gruppeundervisning, forelesninger, gruppeprosjekter med presentasjoner, nettleksjoner, videoleksjoner, egenutviklede apper, praksisrelaterte aktiviteter, seminarer og workshops med gjesteforelesere og gjestemusikere.
Tett samarbeid mellom lærere og studenter er sentralt i studiet. Gjennom hele studiet skal studentene delta i prosjekt med oppgaver som er relevante i forhold til deres faglige kompetanse eksempelvis ved kultur- og konsertprosjekt i samarbeid med lokale og regionale aktører, festivaler og institusjoner.
Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.
Deler av undervisningen i de enkelte emnene er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse.
Det utøvende rytmiske og låtskriver & artistfeltet har en sterk internasjonal posisjon der skapende og utøvende impulser er i konstant bevegelse uavhengig av nasjonale skillelinjer.
Institutt for rytmisk musikk ved UiA er tilknyttet internasjonale nettverk og har utvekslingsavtaler med flere store europeiske, amerikanske og sørøst-asiatiske musikkutdanninger. Bachelorstudentene vil i løpet av programmet møte utenlandske gjestelærere gjennom kurs, forelesninger, prosjekter, samspill og én-til-én undervisning. Instituttets partnerinstitusjoner er plukket ut med tanke på at studentene gjennom ordninger med lærerutvekslinger skal få impulser fra sentrale internasjonale fagmiljøer. Samspill, kurs og forelesninger med utenlandske gjestelærere skal supplere den ordinære undervisningen og styrke bachelorstudentens læringsutbytte.
Deler av undervisningen og pensum vil være på engelsk og tilrettelegges for innkommende utvekslingsstudenter.
Det legges normalt til rette for studentutveksling i 5. semester. På utveksling får studenter undervisning innenfor sitt utøvede hovedområde. Ved inngåelse av utvekslingsavtaler vektlegges det at det utøvende fagmiljøet ved partnerinstitusjonen har ekspertise som supplerer studentens instrumentale bakgrunn fra hjemmeinstitusjonen. For øvrig vises det til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter.
For å gå videre til 6. semester må følgende emner være bestått:
Studiet kvalifiserer for videre studier på Rytmisk musikk, masterprogram ved Universitetet i Agder, samt ulike masterprogram innenfor musikk og elektronisk musikk både i Norge og i utlandet.
Studiet kvalifiserer til skapende og utøvende arbeid innenfor kunst- og kultursektoren. Studiet kan være et utgangspunkt for en musikerkarriere, og kandidaten vil kunne velge yrker med ulike oppgaver knyttet til utøvelse, låtskriving, produksjon, studieteknologi, multimedia, komposisjon og formidling av musikk.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Det forventes at studenter stiller med eget instrument.
Igangsetting av valgemner forutsetter minimum 5 studenter, med unntak av emnet MUR130 Instrument II. Det tas forbehold om antallet studenter for oppstart av de ulike fordypningene i 5. semester.
180
Heltid
Kristiansand
Fakultet for kunstfag