Generell studiekompetanse.
Opptak til 2. studieår krever årsstudium i spesialpedagogikk eller første år av et bachelorstudium i spesialpedagogikk.
Opptak til 3. studieår krever første to år av et bachelorstudium i spesialpedagogikk inkludert minimum 10 studiepoeng samfunnsvitenskapelig metode.
Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk skal gi en bred kompetanse i å tilrettelegge for læring, utvikling og gode livsvilkår for barn, unge og voksne med særlige behov. Prinsippet om livslang læring i et inkluderende samfunn er et overordnet tema gjennom hele programmet. Programmet følger en progresjon der studentene først blir introdusert for rammer og faglig grunnlag innenfor fagfeltet, med vekt på blant annet sentrale teorier om lærevansker og læringsprosesser, historisk bevegelse fra et segregert spesialpedagogisk tilbud til inkludering, politiske føringer og ulike arenaer der spesialpedagogisk kunnskap anvendes. Over tid skal studentene utvikle en mer spesifikk kompetanse innenfor fire utvalgte områder: språk- og kommunikasjonsvansker, samspill og atferdsvansker, miljøterapeutisk arbeid og habilitering/rehabilitering. Studiet sikter mot å finne en balanse mellom spesialpedagogikkfeltet både som disiplin og profesjon og mellom utdanningssektorens og andre arenaers relevans for spesialpedagogikkfeltet.
Spesialpedagogikk er en disiplin med etablerte teorier og metoder der det drives forskning og utvikling, samtidig som det er et dynamisk fagfelt i stadig endring hvor ulike meninger og forståelsesmåter møter hverandre. Spesialpedagogikk er også en profesjon med røtter i både helsefaglige og pedagogiske profesjonstradisjoner.
Emnene i programmet retter seg mot fagspesifikk kompetanse og bygger på en firedelt tilnærming der det legges vekt på: (a) opplæring i faglig tematikk, (b) opplæring i kartlegging og vurdering knyttet til tematikken, (c) opplæring i tiltak og arbeidsmåter innenfor emnets tema og (d) arbeid med å stille kritiske spørsmål rundt etiske dilemmaer og andre utfordringer som kan oppstå innenfor disse områdene. Gjennom hele programmet er det fokus på å kunne se og forstå nedsatt funksjonsevne og læringsutfordringer som et samspill mellom individet og kontekstuelle betingelser. Praksiserfaringer bidrar til at studentene får muligheten til å observere og delta i aktuelle arbeidsarenaer. Målet med studiet er å utdanne kompetente spesialpedagoger som kan bidra til å fremme et likestilt og inkluderende samfunn gjennom å legge til rette for læring og god livskvalitet for barn, unge og voksne med særskilte behov.
Dette studieprogrammet gir kompetanse med relevans for følgende bærekraftsmål: - God utdanning. Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle - Sikre god helse og livskvalitet
1. sem | PED128-2 Læring og opplæring 15 sp | PED151-1 Innføring i spesialpedagogikk 15 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | PED152-1 Språk- og kommunikasjonsvansker 15 sp | PED163-1 Tverrprofesjonelt arbeid i spesialpedagogisk opplæring og støtte i skole og barnehage 15 sp | ||||||||||
3. sem | EX-100-1 Examen philosophicum 10 sp | EX-105-1 Examen facultatum pedagogisk variant 10 sp | PED239-1 Habilitering og rehabilitering 10 sp | |||||||||
4. sem | PED236-1 Miljøterapeutisk arbeid 15 sp | PED228-2 Forskningsmetoder 15 sp | ||||||||||
5. sem | Utveksling eller emner i 5. semester | |||||||||||
6. sem | PED320-1 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk 15 sp | PED324-1 Livskvalitet og levekår 15 sp |
Etter fullført studium skal studenten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Bachelorprogrammet bringer inn internasjonale perspektiv gjennom forelesninger, pensumlitteratur og gjesteforelesere.
Det gis mulighet for utenlandsopphold i 5. og/eller 6. semester etter avtale med instituttet.
Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre nettsider om utveksling: https://www.uia.no/student/utveksling
Fullført bachelorstudium i spesialpedagogikk gir grunnlag for opptak til masterstudium i spesialpedagogikk, pedagogikk eller tilsvarende.
Studiet gir ikke undervisningskompetanse i skolen, men anledning til annet arbeid i skoleverket (f.eks. SFO, støtteapparat, alternative skoletilbud). Barnehagen er også en aktuell arbeidsplass.
Studiet er også relevant for ansettelser i forskjellige stillinger i helse- og sosialsektoren og innenfor arbeids- og velferdsforvaltningen (f.eks. kriminal- og rusomsorg, arbeidsinkludering og
innenfor omsorgen for psykisk utviklingshemmede).
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak. Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.
Skikkethet
Studenter i Spesialpedagogikk, bachelorprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.
180
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk