Sykepleierutdanningen ved Universitetet i Agder (UiA) er en helhetlig, integrert profesjonsutdanning. Studieprogrammet kvalifiserer kandidater til å utøve omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie basert på oppdatert kunnskap, skikkethet og respekt for menneskers autonomi og medvirkning. Det innebærer å kunne ivareta menneskets grunnleggende behov, fremme helse, forebygge og behandle sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død. Studieprogrammet kvalifiserer kandidater til å samarbeide tverrprofesjonelt, samhandle på tvers av nivåer i helsetjenestene og bidra i utvikling av likeverdige, pasientsikre og kunnskapsbaserte tjenester.
Studiets oppbygging sikrer sammenheng, progresjon, og integrering mellom teori og praksis på en måte som understøtter beskrivelsene av læringsutbyttene. Hvert studieår inneholder teoristudier og praksisstudier. Emnene er bygd opp slik at de samlet dekker kunnskapsområdene i Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning:
Studietilbudet er et integrert bachelorprogram, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder, § 6 (1).. Studietilbudet gjennomføres på deltid over fire og et halvt år.
Studiet bygger på
1. sem | SY-121-1 Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi 12 sp | SY-120-1 (1/2) Grunnleggende sykepleie 9 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | SY-120-1 (2/2) Grunnleggende sykepleie 9 sp | SY-122-1 Sykdomslære 10 sp | ||||||||||
3. sem | SY-220-1 Sykepleie ved ulike sykdomstilstander - Arbeidsmetoder og teknologi 10 sp | SYP120-1 (1/2) Praksisstudier i grunnleggende sykepleie 10 sp | ||||||||||
4. sem | SYP120-1 (2/2) Praksisstudier i grunnleggende sykepleie 10 sp | SY-222-1 Psykisk helsearbeid og helsefremming i sykepleie 5 sp | ||||||||||
SY-123-1 Legemiddelregning 0 sp | ||||||||||||
5. sem | Praksisstudier | SYP220-1 Ferdigheter og prosedyrer 5 sp | Valgemner | |||||||||
6. sem | SY-221-1 Sykepleie til barn og unge 5 sp | SYP225-1 Praksisstudier – Forbedring og samhandling 5 sp | ||||||||||
7. sem | SY-320-1 Kompleksitet og ledelse 10 sp | |||||||||||
8. sem | SY-323-1 Bachelorprosjekt i sykepleie 15 sp |
Det forventes at kandidaten etter fullført bachelorutdanning:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
I studieprogrammet legges det til rette for faglig og personlig utvikling slik at studentene i løpet av studiet kan utvikle profesjonell kompetanse og profesjonsidentitet. Studentene skal utvikle evnen til å ta i bruk kunnskap og ferdigheter, mestre utfordringer og kritisk vurdere og analysere de problemstillingene de står overfor. Ved at studentene møtes som ansvarlige deltakere i egen læring, legges det til rette for et læringsmiljø preget av sosialt og akademiske fellesskap mellom studenter, lærere og praksisveiledere. Det legges opp til en veksling mellom læring med utgangspunkt i konkrete situasjoner og erfaringer og læring hvor en starter med generelle prinsipper eller teori. Et bredt spekter av lærings- og undervisningsmetoder tas i bruk for læring av praktisk og teoretisk lærestoff både i samlinger i regionen, på campus og i praktiske studier.
Studier på campus og i samlinger
På campus og under samllingene er det tid og rom til å tenke, trene og reflektere, både individuelt og i felleskap med medstudenter og lærere. For å utnytte dette mulighetsrommet legges det opp til lærings- og undervisningsformer som selvstudium, forelesninger, seminarer, teambasert læring, ferdighetslæring og simulering. Det anvendes ulike digitale læringsressurser. I enkelte emner er studentene delt inn i grupper som følges av en lærer over tid, samt på tvers av læringsaktiviteter og emner. Slike teambaserte læringsfelleskap gir rom for samspill, refleksjon og diskusjon. Dette bidrar til at studenter når avanserte forståelsesnivåer og utvikler evnen til analytisk problemløsning og kritisk tenkning.
Praktiske studier
Helsetjenestene gir mulighet til læring i reelle og komplekse situasjoner i direkte samspill med pasienter og helsepersonell. For å sikre at studentene får erfaring fra bredden i norsk helsetjeneste er studentene utplassert i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Praksisemnene har en varighet som gir studenten mulighet til å utvikle faglig kompetanse. De praktiske studiene er veiledede i den forstand at hver student følges opp av praksisveileder ved praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Simulering på campus og systematisk refleksjon over erfaringer underveis inngår i samtlige praksisemner.
Betydelige deler av undervisningen i studieprogrammet er obligatorisk.
Undervisningsspråket er norsk, men for enkelte emner eller deler av emner er språket engelsk.
Studieprogrammet har varierte vurderingsformer. Noen ganger er det et klart skille mellom læring og vurdering, andre ganger er vurdering i større grad en del av læringsprosessen. I noen sammenhenger trekkes studenten aktivt inn i vurdering av seg selv eller sine medstudenter.
I de campus- og samlingsbaserte emnene brukes ulike eksamensformer som skriftlig eksamen under tilsyn, hjemmeeksamen, mappeinnlevering og bacheloroppgave. Vurderingsuttrykkene er gradert karakter og bestått/ikke bestått. De praktiske emnene vurderes til bestått/ikke bestått karakter.
Til emnene er det ofte knyttet eksamenskrav som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det kan være obligatorisk fremmøte, skriftlige oppgaver og muntlige fremføringer, individuelt eller i gruppe. I emnet SY-121 Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi gjennomføres nasjonal eksamen.
Sykepleiefaget og sykepleievitenskapen er i stor grad internasjonal, noe som gjenspeiles i kunnskapsgrunnlaget i utdanningen. Tema av internasjonal karakter tas opp i alle studieår.
I noen av emnene tilbys undervisningen bare på engelsk. Deler av undervisningen i øvrige emner kan også foregå på engelsk. I flere av emnene inngår engelskspråklig pensum. Studieprogrammet tilbyr et emne i global helse.
Studietilbudet har avtaler om studentutveksling med mange land i Afrika, Australia, USA, Europa og Norden. Programmet har et særlig tilrettelagt tilbud om utveksling til innreisende studenter i fjerde og femte semester.
Studenter kan delta i ordningen med internasjonalt sertifikat; International Certificate of Learning (CIL).
Studenter ved programmet kan reise på utveksling i praksisperiodene i fjerde, femte og sjette semester. I tillegg er det mulig å ta hele femte semester i utlandet hos en av våre partnerinstitusjoner. Bacheloroppgaven kan også skrives i forbindelse med utveksling.
I femte semester kan innreisende utvekslingsstudenter ta emnene SY-3X3-1 Global helse (5 sp) eller SY-3X4-G Innovasjon i sykepleie (5 sp) og SYP3X1 Praksisstudier - Komplekse og sammensatte tilstander I (15 sp). Det vil også være mulig å legge til rette for annen praksisutveksling for innreisende studenter.
Se ellers forkunnskapskrav i det enkelte emne.
Fullført studium kvalifiserer for å søke autorisasjon som sykepleier, og gir grunnlag for et variert og mangfoldig yrkesliv innen alle deler av helsevesenet.
Studiet kvalifiserer for en rekke studier på mastergrads- og videreutdanningsnivå på høgskoler og universitet, både innen sykepleiefag og tverrfaglige områder.
180
Deltid
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap