Studiet bygger på Rammeplan og forskrift for 3-årig sykepleierutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 25. januar 2008.
Formål
"Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for sykepleiefaglig arbeid i alle ledd av helsetjenesten, i og utenfor institusjoner. Pleie, omsorg og behandling utgjør hjørnesteinene i sykepleierens kompetanse. Sykepleieren forholder seg til pleie og kontinuerlig omsorg for den syke ut fra hvordan det erfares å være syk, og ut fra kunnskap om de enkelte sykdommers årsak, diagnostikk og prognose.
Sykepleierne skal også ha kompetanse i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid, undervisning og veiledning, forskning og fagutvikling, kvalitetssikring, organisering og ledelse. De skal ha kunnskap om helsepolitiske prioriteringer og juridiske rammer for yrkesutøvelsen. Utdanningen skal baseres på yrkesetiske retningslinjer og fremme en flerkulturell forståelse av helse og sykdom" (Rammeplan for sykepleierutdanning 2008, s.4-5).
Studiet skal danne og utdanne sykepleiere med tydelig sykepleiefaglig identitet og kompetanse som styrkes og videreutvikles i tverrprofesjonelt samarbeid. Yrkesutøvelsen skal baseres på kunnskap og forståelse for utfordringer og oppgaver i velferdssamfunnet som helhet. Studieprogrammet realiseres i forpliktende samspill mellom utdanning og arbeidsliv (Meld. St: 13, 2011-2012).
Innhold
Av studiets 180 studiepoeng er 90 relatert til teori og 90 til praksis. Studiet er bygd opp av 13 emner, hvorav åtte har et overveiende teoretisk innhold og fem et overveiende praktisk innhold der kliniske studier i ulike deler av helsetjenesten utgjør fundamentet. Alle emner er innholdsmessig bygd opp slike at de i varierende grad inneholder komponenter fra de hovedemner rammeplanen legger føringer for:
1. sem | NV-112-G Menneskets anatomi, fysiologi og biokjemi 12 sp | SY-110-G (1/2) Grunnleggende sykepleie 10 sp | SYP111-G (1/2) Praktiske studier i kommunehelsetjenesten 9 sp | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | SY-110-G (2/2) Grunnleggende sykepleie 5 sp | SYP111-G (2/2) Praktiske studier i kommunehelsetjenesten 9 sp | SY-111-G Menneske, samfunn og sykepleie 15 sp | |||||||||||||||||
NV-111-G Medikamentregning 0 sp | ||||||||||||||||||||
3. sem | Praksisstudier | NV-210-G Sykdom og helsesvikt 10 sp | SY-210-G Sykepleie ved ulike helsetilstander 1 10 sp | SY-211-G (1/2) Sykepleie ved ulike helsetilstander 2 5 sp | ||||||||||||||||
4. sem | SY-211-G (2/2) Sykepleie ved ulike helsetilstander 2 5 sp | |||||||||||||||||||
5. sem | SY-310-G2 (1/2) Bachelorprosjekt i sykepleie 5 sp | SYP310-G Samhandlingspraksis 10 sp | ||||||||||||||||||
6. sem | SY-310-G2 (2/2) Bachelorprosjekt i sykepleie 15 sp |
Det forventes at kandidaten etter fullført bachelorutdanning:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
Det legges opp til å skape et læringsmiljø som utvikler studentenes evne til å reflektere over og kritisk vurdere egne arbeidsmåter i møte med teoretisk og praktisk kunnskap. Det anvendes ulike campusbaserte undervisnings- og læringsformer; forelesning, selvstudier, veiledet gruppearbeid, seminarer, prosjektarbeid, ferdighetstrening, simulering og individuell veiledning. Siden de fysiske fasiliteter er noe ulike ved de to studiestedene, vil undervisnings- og læringsformer kunne variere. Forelesninger er normalt ikke obligatoriske, men til andre undervisnings- og læringsformer er det gjerne 80 % obligatorisk fremmøte. Veiledede praktiske studier i ulike deler av helsetjenesten utgjør en betydelig del av studiet. Praksisplasser over hele Agder kan bli tatt i bruk. Det kreves 90 % tilstedeværelse i praktiske studier.
Undervisningsspråket er norsk, men for enkelte emner eller deler av emner kan språket være engelsk.
I de teoretiske emnene nyttes ulike eksamensformer som individuell skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen i gruppe og bacheloroppgave. Det nyttes gradert karakter. De praktiske emnene vurderes til bestått/ikke bestått etter retningslinjer som er nærmere beskrevet i studentenes læringsstøttesystem Canvas.
Til emnene er det ofte knyttet eksamenskrav som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det kan være obligatorisk fremmøte, skriftlige oppgaver og muntlige fremføringer, individuelt eller i gruppe. Disse er nærmere beskrevet i Canvas.
I emnet NV-112 Menneskets anatomi, fysiologi og biokjemi gjennomføres det nasjonal eksamen.
Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår for å kunne starte i praksis i 3. semester og gå videre til 4. semester.
Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. og 2. studieår for å kunne starte i 6. semester.
Se ellers forkunnskapskrav i emnebeskrivelsene.
Fullført studium kvalifiserer for å søke autorisasjon som sykepleier, og gir grunnlag for et variert og mangfoldig yrkesliv innen alle deler av helsevesenet.
Studiet kvalifiserer for en rekke studier på mastergrads- og videreutdanningsnivå på høgskoler og universitet, både innen sykepleiefag/-vitenskap og tverrfaglige fagområder.
Studentene må påregne helt eller delvis å dekke reise- og boutgifter i forbindelse med praktiske studier. Videre må det påregnes utgifter til innkjøp av noe undervisningsmateriell, for eksempel arbeidsantrekk.
Studentene må legge fram politiattest ved opptak til studiet. Merknad på politiattesten kan føre til at søker blir utelukket fra praktiske emner i studiet. Studentene må gjennomgå MRSA-undersøkelse (Meticillinresistente gule stafylokokker) og eventuelt dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier (hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land).
Studenter i bachelorprogrammet i sykepleie er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgere utdanning, med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler. Løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden. Studenter som får merknad vedrørende tvil om skikkethet skal følges opp spesielt.
Pensum er på ca. 10000 sider. Universitetet kan gjøre endringer på pensumlister underveis i studiet. For øvrig vises til pensumoversikt i de enkelte emner.
180
Heltid
Grimstad
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap